Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Skolen I Sydhavnens logo
Mobil menu

Princip for Antimobbestrategi

 

Skolen i Sydhavnen er en skole, hvor den enkelte elevs, og klassens, trivsel er tydelig i hverdagen (skoledag og KKFO-tid). Trivsel er en forudsætning for det enkelte barns personlige og sociale udvikling og dermed for at læring kan finde sted.

Trivsel skabes, fremmes og udvikles i dedikerede og inkluderende fællesskaber.

På Skolen i Sydhavnen accepteres mobning ikke. Personale, elever og forældre arbejder seriøst med at leve op til skolens værdigrundlag og trivselsplan for at forebygge mobning og fremme trivsel.

Skulle mobning finde sted, vil vi, gennem denne antimobbestrategi, sikre os at vi kan stoppe mobning.

Hvad vil vi med vores antimobbestrategi:

  • Leve op til værdigrundlag og trivselsplan
  • Forebygge mobning og fremme trivsel
  • Sikre os, at vi kan stoppe mobning hvis det finder sted

Hvad forstår vi ved trivsel:

Læring og trivsel er betinget af hinanden. Med afsæt i skolens principper for trivsel, forstår vi det at trives som:

  • At man er deltager i dedikerede fællesskaber
  • At man bliver accepteret og værdsat
  • At man føler tryghed og omsorg på skolen
  • At man oplever tolerance og forståelse  
  • At man har lyst til at gå i skole og lære
  • At man oplever, at forskelligheder ses som en styrke

Hvad forstår vi ved mobning:

Vi tager udgangspunkt i et systemisk grundsyn, hvor mobning oftest ses som en social konstruktion udviklet i fællesskabet. Mobning er meget sjældent kun en sag mellem to parter. Det sker oftest på̊ baggrund af utryghed samt negative mønstre, som er udviklet over tid i fællesskabet. Mobning takles ved i fællesskab at bryde de mønstre, som fører til det dårlige miljø.

 https://vimeo.com/186423291

Mobning er systematisk forfølgelse eller udelukkelse af en person over tid.

Det kan f.eks. vise sig ved:

  • At udstille eller nedgøre en person negativt i tale, skrift, digitalt
  • At sprede rygter om en person
  • At udelukke en person fra aktiviteter gentagne gange
  • At ignorere en person bevidst over tid
  • At bruge trusler eller vold over for en person gentagne gange
  • At få en anden person til at gøre ting, som denne ikke vil
  • Osv.

Dette i modsætning til drilleri.

Hvad forstår vi ved drilleri:

  • Er ofte spontant og kærligt ment
  • Kan være sjovt
  • Kan være hårdt og tarveligt, men ikke er systematisk og med henblik på at ekskludere nogen fra fællesskabet
  • Kan, over tid, udvikle sig til mobning

Forebyggende og foregribende aktiviteter:

Et løbende arbejde med børnenes trivsel er en del af hverdagen og af faste indsatser på skolen, i læringsfællesskaberne, i klasserne og i samarbejde med forældrene.

Skolen:

  • Trivselsmål og handleplaner for læringsfællesskaber, klasser og for den enkelte elev.
  • At ovenstående mål og handleplaner er tilgængelige for forældrene
  • Etablering af fælles viden og holdning til mobning blandt børn og voksne
  • Trivsel tages op som fast punkt på forældremøde
  • Viden om digital dannelse forankres via undervisningsforløb
  • Fast struktur for arbejdet med trivsel i alle læringsfællesskaber i forbindelse med den nationale trivselsmåling. Fast opfølgning fra ressourcecenter.
  • Alle børn lærer at holde klassemøder (et forslag)
  • Samarbejdsaktiviteter
  • Legegrupper i frikvartererne
  • Skolen holder sig ajour med relevant forskning og anbefalinger i forhold til trivsel og mobning
  • Faste trivselsindsatser på faste årgange i samarbejde med AKT/inklusionspersonale.
  • Fri for mobberi kuffert
  • Klassemøder
  • Klassetrivsel.dk
  • Bombekursus
  • Legepatrulje og legetøj til aktive frikvarterer, hvor man leger på tværs
  • Fastlagte aktiviteter der planlægges mellem bestemte årgange – venskabsklasser
  • Venskabspatrulje
  • Børnene undervises i forskellige strategier til konflikthåndtering
  • Trivselssamtaler i 1. klasse hos sundhedsplejerske
  • Social gennemgang i 4. klasse med skolesocialrådgiver m.m.
  • Legeteam i KKFO, 3. klasser er aktive på legepladsen ift. at hjælpe mindre børn i leg/ med at finde legekammerater.
  • Gruppeindsatser i KKFO, trivselsgrupper; mindfull-ness, sociale kompetencer f.eks.
  • Handlekort til særligt udfordrede børn i KKFO i skoleferier...

 

Forældrene:

  • Forældre opfordres til at arrangere legeaftaler med mange forskellige børn, legegrupper, sociale arrangementer. Dette er fast punkt på dagsorden til forældremøde
  • Forældrene laver faste aftaler om afholdelse af fødselsdage. Dette tages også op i de ældre klasser.
  • Forældre opfordres til god tone i kommunikationen til og om skolen, de andre forældre og børnene.
  • Fokus på, at børnene også færdes sammen digitalt, og at de også her skal hjælpes af de voksne til at færdes og kommunikere.
  • Forældrene opfordres – v./ skolestart – til at indgå forpligtende aftaler om hvordan de kontakter hinanden hvis der opstår bekymring om mobning eller mobning finder sted. Klassens lærere/ personale samt skolens ressourcepersoner kan deltage i forældremøder for at hjælpe med dette.

Handleplan

Mobning foregår i relationen mellem mennesker, så derfor skal der arbejdes med relationen og den kultur, hvori mobning finder sted.

Alle på skolen skal vide, hvad man skal gøre, hvis mobning er opstået.

Forældre:

  • Hvis man som forælder oplever, at ens barn eller et andet barn bliver mobning, henvender man sig til barnets lærer eller pædagog for at få en dialog om det. Herefter sætter læreren eller pædagogen den proces i gang, som skolen har vedtaget.
  • Hvis man som forælder oplever at være i tvivl om, hvorvidt der i en situation er tale om drillerier eller mobning, henvender man sig også for en dialog med skolen.

Elever

  • Hvis man som elev på skolen oplever at blive mobbet, eller bliver vidende om, at der foregår mobning af et andet barn, er det vigtigt, at man fortæller en lærer eller en pædagog om det. Herefter sætter læreren eller pædagogen den proces i gang, som skolen har vedtaget. Det er ikke at ”sladre”, men at handle aktivt for at fremme god trivsel for alle.

Skolens handleplan

 

Afdækningsfase

Interventionsfase

Opfølgning og evaluering

Lærere og pædagoger

  • Læringsfællesskabet er tovholder på, at det overordnede ansvar for at proceduren følges.

 

  • Den lærer eller pædagog, der er orienteret om/opdager at mobning foregår eller har fundet sted, informerer læringsfællesskabet og tager kontakt til skolens ressourcecenter. Her aftales tid og sted for et møde mellem ressourcepersoner, LF og en ledelsesrepræsen-tant. Mødet skal afholdes inden for 4 dage efter mobningen er konstateret.

Inden mødet indsamler  læringsfællesskabet så meget viden om situationen og hvad der rører sig i gruppen, som det er muligt, hos forældre, elever og andre relevante samarbejdspartnere.

 

LF definerer om det er mobning der finder sted.

 

På mødet udarbejdes en SOS-analyse af klassemiljøet samt miljøet omkring klassen. (SOS – analyse er en analyse af læringsmiljø og trivsel)

SOS analysen munder ud i konkrete mål, aftaler og handlinger for indsatsen ift. at stoppe mobning.

Dette være sig mål i forhold til både forældre, elever, klassen, læringsfællesskabet.

Dato for nyt møde for opfølgning og evaluering fastsættes.

 

Også ledelsen orienteres af LF så snart mobningen opdages.

 

Mindst en fra LF deltager i et klassemøde, som ressourcepersonen står for, hvor handleplanen fremlægges for eleverne og hvor der sættes en ramme for den proces, der nu går i gang.

 

LF kontakter forældregruppen og gør opmærksom på, at antimobbestrategiens handleplan sættes i værk.

 

Der indkaldes altid til forældremøde, som afholdes efter SOS-analysen er lavet. På mødes informeres om den plan, der er lavet og det grundsyn, der ligger bag.

På mødet skabes også rum for en dialog mellem forældrene fx med dialogkort / dilemmakort, som bygger på skolens tilgang til mobning.

Forhåbningen er, at, at der også kan indgås aftaler mellem forældrene, som en del af arbejdet med klassemiljøet og de mønstre, der er opstået.

 

Personer fra LF deltager i et antal klassemøder, efter behov, som referenter og laver de ophæng med aftaler osv., der skal være i klassen.

 

LF følger i øvrigt den specifikke handleplan, der er lavet på SOS-mødet.

LF, ressourcepersonen samt lederen holder et møde, hvor der evalueres på handleplanen, målene og den indsats, der har været samt effekten.

Dette møde kan give anledning til, hvis udfordringerne er mindsket markant, at fx dele af indsatserne bliver implementeret som en del af dagligdagen, og der jævnligt i en fastsat periode følges op på klassens trivsel.

Hvis der fortsat opleves udfordringer, kan evalueringen give anledning til, at der laves en ny SOS plan på baggrund af de tidligere erfaringer. Nye indsatser sættes i gang med et nyt opfølgningsmøde forude.

Ledel-sen

Ledelsen forpligter sig til at sætte sig ind i de udfordringer, man er blevet gjort opmærksom på.

Lederen for det involverede LF deltager i SOS-mødet i samarbejde med nøglepersoner fra ressourcecenteret. Lederen er referent på mødet.

Lederen deltager på forældremøde. Lederen byder velkommen og redegør tydeligt for skolens overordnede syn på mobning. Lederen gennemgår antimobbestrategien.

 

Lederen kan efter behov deltage i klassemøder eller møder med mindre grupper.

 

Ressource-center

Ressourcepersonen forpligter sig til at sætte sig ind i de udfordringer, man er blevet gjort bekendt med.

 

Ressourcepersonen deltager i SOS-møde med LF og ledelse som mødeleder og ordstyrer for at sikre, at situationen bliver afdækket så bredt som muligt for herved at skabe det bedste udgangspunkt for en så effektiv som mulig handleplan.

Ressourcepersonen ligger inde med den viden og den værktøjskasse, der kan tages i brug i en sådan handleplan. Hermed har ressourcepersonen ansvar for, at skolens værdier skinner igennem i tiltagene.

 

Ressourcepersonen står for et klassemøde, hvor mindst en fra LF er til stede, hvor handleplanen fremlægges for eleverne og hvor rammerne sættes for den proces, der nu går i gang.

Ressourcepersonen deltager i forældremødet.

Her forestår ressourcepersonen en mere grundig gennemgang af, hvordan skolen lægger sig op ad den nyeste forsknings syn på mobning.

Ressourcepersonen står for yderligere aftalte opgaver på forældremødet.

 

Ressourcepersonen står for at være mødeleder på et antal klassemøder efter behov i den pågældende klasse.

 

Ressourcepersonen følger i øvrigt den aftalte specifikke handleplan fra SOS-mødet og står for dennes aftalte opgaver.

 

 

Foræl-dre

 

Modtager information fra LF og prioriterer højt at deltage i forældremødet for at medvirke som en forpligtende værdsat samarbejdspartner, for at komme mobning og dårligt miljø til livs.

 

Forældrene forpligter sig til at bakke op om den konkrete specifikke handleplan, som italesættes positivt over for børnene. Ligeledes opfordres forældrene til at italesætte alle elever positivt i denne proces.

 

Elever

Der italesættes en ramme for elevernes deltagelse i den proces, der nu går i gang. Denne ramme sigter mod at skabe en tryg atmosfære, så eleverne mærker, at det er ok at dele oplevelser. Eleverne skal mærke at alles oplevelser kan være forskellige, og at det er ok.

Eleverne orienteres om handleplanen.

Deltager i den proces, der sættes i gang.

 

I tilfælde af at mobning sker i en gruppe udenfor klassen ex. imellem elever fra forskellige klasser, og det ikke er muligt at følge handleplanen,  henter relevant personale på skolen til at ideer til handling og dialog på listen ovenfor (Forebyggende og foregribende aktiviteter). Samt at holde møder som beskrevet i handleplanen med relevante involverede elever, forældre og øvrige personale.                                             

 

Antimobbestrategi godkendt på SB mødet d. 21. august 2017