Skolen i Sydhavnen er en skole, hvor den enkelte elevs, og klassens, trivsel er tydelig i hverdagen (skoledag og KKFO-tid). Trivsel er en forudsætning for det enkelte barns personlige og sociale udvikling og dermed for at læring kan finde sted.
Trivsel skabes, fremmes og udvikles i dedikerede og inkluderende fællesskaber.
På Skolen i Sydhavnen accepteres mobning ikke. Personale, elever og forældre arbejder seriøst med at leve op til skolens værdigrundlag og trivselsplan for at forebygge mobning og fremme trivsel.
Skulle mobning finde sted, vil vi, gennem denne antimobbestrategi, sikre os at vi kan stoppe mobning.
Hvad vil vi med vores antimobbestrategi:
- Leve op til værdigrundlag og trivselsplan
- Forebygge mobning og fremme trivsel
- Sikre os, at vi kan stoppe mobning hvis det finder sted
Hvad forstår vi ved trivsel:
Læring og trivsel er betinget af hinanden. Med afsæt i skolens principper for trivsel, forstår vi det at trives som:
- At man er deltager i dedikerede fællesskaber
- At man bliver accepteret og værdsat
- At man føler tryghed og omsorg på skolen
- At man oplever tolerance og forståelse
- At man har lyst til at gå i skole og lære
- At man oplever, at forskelligheder ses som en styrke
Hvad forstår vi ved mobning:
Vi tager udgangspunkt i et systemisk grundsyn, hvor mobning oftest ses som en social konstruktion udviklet i fællesskabet. Mobning er meget sjældent kun en sag mellem to parter. Det sker oftest på̊ baggrund af utryghed samt negative mønstre, som er udviklet over tid i fællesskabet. Mobning takles ved i fællesskab at bryde de mønstre, som fører til det dårlige miljø.
Mobning er systematisk forfølgelse eller udelukkelse af en person over tid.
Det kan f.eks. vise sig ved:
- At udstille eller nedgøre en person negativt i tale, skrift, digitalt
- At sprede rygter om en person
- At udelukke en person fra aktiviteter gentagne gange
- At ignorere en person bevidst over tid
- At bruge trusler eller vold over for en person gentagne gange
- At få en anden person til at gøre ting, som denne ikke vil
- Osv.
Dette i modsætning til drilleri.
Hvad forstår vi ved drilleri:
- Er ofte spontant og kærligt ment
- Kan være sjovt
- Kan være hårdt og tarveligt, men ikke er systematisk og med henblik på at ekskludere nogen fra fællesskabet
- Kan, over tid, udvikle sig til mobning
Forebyggende og foregribende aktiviteter:
Et løbende arbejde med børnenes trivsel er en del af hverdagen og af faste indsatser på skolen, i læringsfællesskaberne, i klasserne og i samarbejde med forældrene.
Skolen:
- Trivselsmål og handleplaner for læringsfællesskaber, klasser og for den enkelte elev.
- At ovenstående mål og handleplaner er tilgængelige for forældrene
- Etablering af fælles viden og holdning til mobning blandt børn og voksne
- Trivsel tages op som fast punkt på forældremøde
- Viden om digital dannelse forankres via undervisningsforløb
- Fast struktur for arbejdet med trivsel i alle læringsfællesskaber i forbindelse med den nationale trivselsmåling. Fast opfølgning fra ressourcecenter.
- Alle børn lærer at holde klassemøder (et forslag)
- Samarbejdsaktiviteter
- Legegrupper i frikvartererne
- Skolen holder sig ajour med relevant forskning og anbefalinger i forhold til trivsel og mobning
- Faste trivselsindsatser på faste årgange i samarbejde med AKT/inklusionspersonale.
- Fri for mobberi kuffert
- Klassemøder
- Klassetrivsel.dk
- Bombekursus
- Legepatrulje og legetøj til aktive frikvarterer, hvor man leger på tværs
- Fastlagte aktiviteter der planlægges mellem bestemte årgange – venskabsklasser
- Venskabspatrulje
- Børnene undervises i forskellige strategier til konflikthåndtering
- Trivselssamtaler i 1. klasse hos sundhedsplejerske
- Social gennemgang i 4. klasse med skolesocialrådgiver m.m.
- Legeteam i KKFO, 3. klasser er aktive på legepladsen ift. at hjælpe mindre børn i leg/ med at finde legekammerater.
- Gruppeindsatser i KKFO, trivselsgrupper; mindfull-ness, sociale kompetencer f.eks.
- Handlekort til særligt udfordrede børn i KKFO i skoleferier...
Forældrene:
- Forældre opfordres til at arrangere legeaftaler med mange forskellige børn, legegrupper, sociale arrangementer. Dette er fast punkt på dagsorden til forældremøde
- Forældrene laver faste aftaler om afholdelse af fødselsdage. Dette tages også op i de ældre klasser.
- Forældre opfordres til god tone i kommunikationen til og om skolen, de andre forældre og børnene.
- Fokus på, at børnene også færdes sammen digitalt, og at de også her skal hjælpes af de voksne til at færdes og kommunikere.
- Forældrene opfordres – v./ skolestart – til at indgå forpligtende aftaler om hvordan de kontakter hinanden hvis der opstår bekymring om mobning eller mobning finder sted. Klassens lærere/ personale samt skolens ressourcepersoner kan deltage i forældremøder for at hjælpe med dette.
Handleplan
Mobning foregår i relationen mellem mennesker, så derfor skal der arbejdes med relationen og den kultur, hvori mobning finder sted.
Alle på skolen skal vide, hvad man skal gøre, hvis mobning er opstået.
Forældre:
- Hvis man som forælder oplever, at ens barn eller et andet barn bliver mobning, henvender man sig til barnets lærer eller pædagog for at få en dialog om det. Herefter sætter læreren eller pædagogen den proces i gang, som skolen har vedtaget.
- Hvis man som forælder oplever at være i tvivl om, hvorvidt der i en situation er tale om drillerier eller mobning, henvender man sig også for en dialog med skolen.
Elever
- Hvis man som elev på skolen oplever at blive mobbet, eller bliver vidende om, at der foregår mobning af et andet barn, er det vigtigt, at man fortæller en lærer eller en pædagog om det. Herefter sætter læreren eller pædagogen den proces i gang, som skolen har vedtaget. Det er ikke at ”sladre”, men at handle aktivt for at fremme god trivsel for alle.
Skolens handleplan
I tilfælde af at mobning sker i en gruppe udenfor klassen ex. imellem elever fra forskellige klasser, og det ikke er muligt at følge handleplanen, henter relevant personale på skolen til at ideer til handling og dialog på listen ovenfor (Forebyggende og foregribende aktiviteter). Samt at holde møder som beskrevet i handleplanen med relevante involverede elever, forældre og øvrige personale.
Antimobbestrategi godkendt på SB mødet d. 21. august 2017