Dette dokument beskriver hvordan skolens børn med særlige behov, så vidt muligt skal undervises sammen med deres kammerater i den almindelige undervisning med den nødvendige støtte og de nødvendige hjælpemidler.
Det deles op i 3 afsnit:
- Princip for inklusionsarbejdet
- Princip for specialundervisning
- Princip for arbejdet med ordblinde børn
Principperne tager udgangspunkt i skolens værdier:
- Dedikerede fællesskaber - vi er fælles om opgaven
- Innovativ læring - vi afprøver forskellige muligheder for at få en god hverdag for alle børn
- Medskabelse – at vi får børnenes perspektiv på deres egen skolegang og læring
Det gælder for princippet at:
- Skolebestyrelsen og skolens ledelse udarbejder plan/retningslinje for implementering af princippet
- Skolebestyrelsen fører tilsyn med, hvordan skolen efterlever princippet.
- Princippet ligger i forlængelse af såvel skolens værdiregelsæt og skolens øvrige principper som er Folkeskoleloven og kommunens mål og rammer.
Princip for inklusionsarbejdet
Formål
| At understøtte at alle børn bliver så kompetente som muligt til at begå sig i livet.
|
Målsætning
|
Princippet ligger i forlængelse af såvel skolens værdiregelsæt og skolens øvrige principper som af kommunens mål og rammer samt Folkeskoleloven. |
Begrebsafklaring
| Københavns kommunes definition: Inklusion er vedvarende proces, der handler om at skabe åbne og udviklingsorienterede miljøer, hvor alle børn og unge oplever sig som aktive deltagere i fællesskabet. Målet er, at alle børn og unge skal ses, anerkendes og værdsættes som de unikke personer de er, og dermed sikres fagligt, personligt og socialt. |
Bestyrelsens ansvar
| Skolebestyrelsen fører tilsyn med, hvordan skolen efterlever princippet.
|
Ledelsens ansvar
| Skolen skal etablere læringsmiljøer, der tilgodeser både fællesskaber og den enkelte elev. Skolen tilstræber at skabe en varieret undervisning, som tilgodeser elever med forskellige behov og læringsstile, og anerkender forskelligheder som en værdi for klassens fællesskab. Skolen tilstræber, at medarbejderne har nem adgang til støtte og vejledning fra personer med specialviden i tilfælde af særlige problemstillinger i elevgruppen, herunder børn i krise med sorgproblematikker. Se skolens Sorgkriseplan på skolens hjemmeside. Skolelederen formidler princippet til forældre, elever og medarbejdere. Skolelederen implementerer princippet efter drøftelse med skolebestyrelsen. |
Medarbejdernes ansvar | Dette betyder for eleverne, at de skal opleve at trives, føle sig accepteret og trygge, samt inkluderet i det sociale og faglige fællesskab. Skolen møder alle elever og forældre med åbent sind og kommunikerer om og med dem på en positiv og konstruktiv måde. Skolen tilstræber at inddrage eleverne i det inkluderende arbejde på skolen og i klasserne. Skolen tager ansvar for at alle børn har deltagelsesmuligheder, ud fra individuelle forudsætninger, i klasse- og skoleaktiviteter, der er med til at bygge fællesskabet op. Skolen er undersøgende på faglig og social trivsel for at skabe de bedst mulige læringsforudsætninger ud fra den givne ramme. |
Forældrenes ansvar | Forældrene bakker op om skolens værdigrundlag, ordensregler og skolens antimobbeplan. Forældrene taler anerkendende og konstruktivt om skolen, skolens personale, elever og andre forældre i deres børns påhør. Det tilstræbes, at der skabes et miljø hvor det er muligt at fortælle om sit eget barns udfordringer, eventuelt med støtte fra teamet og inklusionsvejleder. Der bør være en åben og konstruktivt dialog i og på tværs af klasser på årgangen. Forældrene tager medansvar for, at alle elever kan deltage i private arrangementer som fødselsdage, legegrupper og klassefester. |
Elevernes rolle | Eleverne følger skolens værdiregelsæt. |
Udarbejdet af bestyrelsen
| Fra august 2022- januar 2024 |
Revidering
| Januar 2026 |
Godkendt af skolebestyrelsen | 23/1 2024 |
Princip for specialundervisning
Formål
| At sikre en handleplan ift. den enkelte elevs faglige og sociale udvikling. Specialundervisning og specialpædagogisk bistand skal hjælpe alle børn, som har særlige behov, til at blive så kompetente så muligt til at begå sig i livet. Der henvises til bestemmelserne i lovens https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2014/693 Princippet ligger i forlængelse af såvel skolens værdiregelsæt og skolens øvrige principper som af kommunens mål og rammer samt Folkeskoleloven. |
Målsætning
| Elever, der har brug for støtte i mindre end ni undervisningstimer ugentligt skal have støtte inden for den almindelige undervisning. I undervisningen kan blandt andet anvendes undervisningsdifferentiering, holddannelse, tolærerordninger mv. som både kan hjælpe den enkelte elev og klassen som helhed. Ved elever, der har brug for støtte i mere end ni undervisningstimer ugentligt kan skolen ansøge forvaltningen om Bufflex, Skoleflex, specialskole eller dagbehandling, for at støtte eleven på mest hensigtsmæssige måde. Herunder inddrages viden fra kompetencecentre eller hjælp fra støttepædagogkorpset i området. Der udarbejdes individuelle handleplaner (Det Pædagogiske Notat) som løbende revideres efter behov. |
Begrebsafklaring
| Specialpædagogisk bistand – indeholder rådgivning af elever, forældre og medarbejderne, instruktion i brug af tekniske hjælpemidler og særlige tilrettelagte undervisningsmaterialer.
Det Pædagogiske Notat er en handleplansskabelon (i Københavns Kommune) som bruges i arbejdet med individuelle og gruppe-indsatser.
Kompetencecentre er Københavns Kommunes kompetence-centre hvor skoler kan få specialpædagogisk sparring omkring elevers specifikke udfordringer. Det kan være læse/staveudfordringer, autisme, ADHD mv.
Tværfagligt Sparringsforum er skolens interne forum, hvor skolens inklusionsvejledere, sundhedsplejersker, psykologer og skolesocialrådgiver sparrer lærerteamet omkring handleplanen for enkelte elever/grupper af elever. Afdelingsleder kan med samtykke fra forældre indstille til en tværfaglig sparring. Inden sparringen er der indhentet informationer om eleven, herunder indsigt i elevens handleplan og fra de observationer som er foretaget i klassen inden. |
Bestyrelsens ansvar
| Skolebestyrelsen fører tilsyn med, hvordan skolen efterlever princippet.
|
Ledelsens ansvar
| Sikrer sig, tidligt i forløbet, at medarbejderne tilmeldes Tværfagligt Sparringsforum, så eksterne ressourcepersoner kan komme med idéer til konkret vejledning ift. værktøjer og sag proces. Sikrer sig, at personalet i arbejdet med børnene får specialpædagogisk vejledning gennem relevante kompetencecentre i kommunen. Sikrer sig, at medarbejderne bliver vejledt ind i sagsprocessen og får den sparring og hjælp de har behov for. Sikrer sig, at eleverne får de nødvendige tekniske hjælpemidler og mulighed for tilgang til undervisningsmaterialer, der er nødvendige for den aktuelle udfordring.
|
Medarbejdernes ansvar | Skal følge den arbejdsgang, der er lavet ift. at hjælpe et barn bedst muligt. At de kommunikerer og har løbende dialog med forældre og elev omkring handleplanen. |
Forældrenes ansvar | Forældrene understøtter den handleplan der er udarbejdet med skolen. |
Elevernes rolle | Eleverne understøtter den handleplan der er udarbejdet med skolen.
|
Udarbejdet af bestyrelsen
| Fra august 2022- januar 2024
|
Revidering
| Januar 2026 |
Godkendt af skolebestyrelsen | 23/1 2024 |
Princip for arbejdet med ordblinde børn
Formål
| Sikre at eleverne får den hjælp de har behov for, og at skolens ”Vejledning og indsatser for arbejde med ordblinde elever” følges. Der henvises til beskrivelserne i Vejledning og indsatser for arbejde med ordblinde elever | sis (aula.dk) Princippet ligger i forlængelse af såvel skolens værdiregelsæt og skolens øvrige principper som af kommunens mål og rammer samt Folkeskoleloven. |
Målsætning
| At kunne forebygge og iværksætte indsatser så tidligt som muligt for elever i risiko for læsevanskeligheder samt give redskaber til at eleverne med ordblindhed kan blive så kompetente som muligt til at begå sig i livet. |
Begrebsafklaring
| Fra skolens ”Vejledning og indsatser for arbejde med ordblinde elever” Ordblindhed (Dysleksi) består i vanskeligheder med at tilegne sig sikker og flydende ordafkodning, stavefærdighed og færdighed i at udnytte skriftens alfabetiske princip (lydprincippet) |
Bestyrelsens ansvar
| Skolebestyrelsen fører tilsyn med, hvordan skolen efterlever princippet. |
Ledelsens ansvar
| Sikrer sig, tidligt i forløbet, at medarbejderne kortlægger elever med læsevanskeligheder, og iværksætter relevante indsatser jf. ”Vejledning og indsatser for arbejde med ordblinde elever” Sikrer sig, at medarbejderne bliver vejledt i arbejdet og får den sparring og hjælp de har behov for, herunder er bekendt med vejledningen. Sikrer sig, at eleverne får de nødvendige tekniske hjælpemidler og mulighed for tilgang til undervisningsmaterialer, der er nødvendige for den aktuelle udfordring.
Stille computer til rådighed og adgang til Nota |
Medarbejdernes ansvar | Medarbejderne kortlægger elever med læsevanskeligheder, og iværksætter relevante indsatser (handleplan) jf. ”Vejledning og indsatser for arbejde med ordblinde elever” Medarbejderne kommunikerer og har løbende dialog med forældre og elev omkring handleplanen. |
Forældrenes ansvar | Forældrene understøtter den handleplan der er udarbejdet med skolen ved at; (fra vejledningen) Samarbejde med lærerteamet og barnet Følge op på de aftaler der i fællesskab er lavet med skolen Lade barnet vise hvad det kan og har lært Være rollemodel, der også læser Støtte og opmuntre barnet så det føler sig værdsat og inkluderet. |
Elevernes rolle | Eleverne understøtter den handleplan der er udarbejdet med skolen vat at; (fra vejledningen) Arbejder for at finde gode og brugbare strategier Samarbejde med lærerne Læse selvstændige bøger med både øjne og ører Bruge kompenserende IT-værktøjer Acceptere at de er ordblinde og vide om hvad ordblindhed er
|
Udarbejdet af bestyrelsen
| Fra august 2022- januar 2024
|
Revidering
| Januar 2026 |
Godkendt af skolebestyrelsen | 23/1 2024 |