Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Skolen I Sydhavnens logo
Mobil menu

Pædagogisk tilsynsrapport 2020

Tilsynsrapport 2020 SIS

Det vurderes på baggrund af observationer og den faglige dialog at KKFO´en har styrket kvaliteten i arbejdet med pejlemærkerne. Det fremgår, at institutionen har arbejdet med de fleste af anbefalingerne fra sidste års tilsyn.

 

SOCIALE RELATIONER – tilpasning af indsats

Arbejdet med sociale relationer er dagligt en del af den pædagogiske planlægning og omsættes til handling de fleste steder i det pædagogiske læringsmiljø hele dagen i institutionen.  Det kommer f.eks. til udtryk ved, at det observeres i praksis:

Det observeres, at det pædagogiske personale ofte er imødekommende og lydhør overfor børnene. Samspillet omkring det fælles tredje og dialogerne er længerevarende end ved sidste års tilsyn. Det pædagogiske personale står ofte til rådighed og tilbyder deres hjælp, når børnene har brug for det, hvilket observeres i både ind og ude miljøet.  Det ses, at personalets engagement og opmærksomhed ofte er rettet mod at skabe trygge og udfordrende miljøer for børnene. I få tilfælde ses, at barnets perspektiv underkendes. Det pædagogiske læringsmiljø er i højere grad end tidligere tilrettelagt med fokus på mindre børnegrupper (årgangen) og det pædagogiske personale er mere deltagende.

I dialogen fortælles, hvordan institutionen siden sidste tilsyn arbejder med Relationskompetence og relations-kompetente handlinger i samspillet med børnene. Det fortælles, at arbejdet i og omkring årgange giver et mere indgående kendskab til de enkelte børn i egen årgang og relationen er således mere nærværende.  

Anbefaling: Drøft og aftal hvordan I henvender jer til hinanden, når en kollega ikke agere relations kompetent og står til rådighed for barnet.  Anvend med fordel jeres relations-vejviser og KIDS materialet.

Anbefaling: Drøft og aftal hvordan I kan arbejde med anerkendelse og egen sensitivitet, bekræftelse og responsivitet i samspillet med barnet, således at I ex. får en mere fælles tilgang til aflæsning af kropssprog, sætte ord på handlinger og understøttelse af barnets udspil. I kan med fordel anvende KIDS item 2.11, 2.12 og 2.13 i jeres fælles drøftelser.

 

Inklusion og fællesskaber – tilpasning af indsats

Arbejdet med inklusion og fællesskab er dagligt en del af den pædagogiske planlægning og omsættes til handling de fleste steder i det pædagogiske læringsmiljø hele dagen i institutionen.  Det kommer f.eks. til udtryk ved, at det observeres i praksis:

Det ses, at der er adgang til forskellige typer af aktiviteter og selv organiseret lege i KKFO´en, som giver deltagelsesmuligheder til alle børn. Nogle personaler understøtter det gode børnefællesskab og skaber deltagelsesmuligheder ved at inddrage barnets udspil via selvbestemmelse og kompetence i aktiviteten ex. ”lykkehjulet”, i salens to aktiviteter og ”morder”. Det ses, at der både er aktiviteter af høj- og lav intensitet og med fokus på fin- og grovmotoriske færdigheder. I aktiviteterne er det pædagogiske personale ofte faciliterende og deltagende. I lege ses, at det pædagogiske personale står til rådighed og støtter jævnligt de børn, som har brug for en hjælpende hånd i legen. På dagen for observation ses, at det pædagogiske personale jævnligt støtter børnene i selv at håndtere og løse konflikterne. Ofte ses, at samværet børnene imellem bærer præg af positive barn-barn relation. På dagen for observation ses det, at nogle børn driller andre uden at det bliver opdaget af en voksen. Dette primært på legepladsen.

I dialogen fortælles, at der er færre konflikter børnene i mellem og at børnene leger mere og længere i mindre børnegrupper end tidligere, hvilket har styrket børnefællesskabet og relationen mellem barn og voksen. Det pædagogiske personale fortæller, hvordan der er kommet en øget bevidsthed og fokus på børn i udsatte positioner gennem ”BUS” samtaler (Børne udviklingssamtaler) og sociale mål i elevplanerne.  Det fortælles også, at der arbejdes med klassetrivsel.dk, som medvirker til at barnets trivsel løbende er i fokus.

Anbefaling: Drøft og aftal hvordan I kan tilpasse jeres pædagogiske læringsmiljø med afsæt i jeres positive erfaringer med mindre børnegrupper og jeres sociale relation. 

Anbefaling: I kan med fordel arbejde med ”fri for mobberi”, således at I kan skabe en mere nuanceret forståelse bandt børnene i forhold til ”det at drille” ens venner. 

Anbefaling:  Drøftelse af hvordan barnets mimik, krogsprog og handlinger kan se ud, når det er i en udsat position og hvordan det kan se ud i forskellige kontekster.  Dette med henblik på at skabe et nuanceret fælles sprog og bevidsthed om jeres tilgange.

 

SPROG – tilpasning af indsats

Det vurderes på baggrund af observationer og den faglige dialog, at institutionen siden tilsynet 2019 har arbejdet med at udvikle på det sproglige miljø. Det observeres og fremgår, at institutionen befinder sig i en positiv udvikling af de fysiske læringsmiljøer.  Det kommer f.eks. til udtryk ved, at det observeres i praksis:

At kommunikationen i institutionen bærer præg af, gensidig dialog og at der jævnligt er en god tone mellem børnene imellem og mellem børn og voksne. Det observeres, at børnene inddrages i arbejdet med sprog indsatsen ex.  ”via mini klub væg” og ”tilbagemeldingslister” (til selv organiseret aktiviteter blandt børnene), som er udviklet af børnene selv og i samarbejde med det pædagogiske personale. Dialogerne mellem børn og voksne er i børnehøjde, og der er flere tur-tagninger og jævnligt gentager personalet det sagte, således at børnenes sprog understøttes og udvikles.

I tilsynsdialogen fortælles, hvordan personalet arbejder med at underbygge sprog tilegnelsen ex via en legende tilgang, BOB aktiviteter (bevægelsesaktiviteter med et sprogligt fokus), udviklingen af ”mini klubvægen”, højtlæsning og sang. Det fortælles endvidere også, hvordan det pædagogiske personale understøttede den respektfulde tone børnene i mellem. Ex. ”ja tak butikken” og via eksternaliserende sprogbrug.

Anbefaling: I kan med fordel drøfte, aftale og beskrive hvordan I arbejder med de ”10 sprogunderstøttende strategier” og hvilken effekt I oplever det har for børnene.

Anbefaling: Drøft, aftal og beskriv hvordan I forholder jer til børnenes brug af sociale medier og digitale kommunikative muligheder.

Anbefaling: Drøft og aftal hvordan I kan skabe en mere fælles tilgang til konflikthåndtering og hvordan I kan give børnene redskaber til selv at løse konflikterne.  

 

FORÆLDRESAMARBEJDE – Vedligeholdelse af indsats

Det vurderes på baggrund af den faglige dialog at KKFO´en arbejder målrettet med pejlemærket forældresamarbejde, hvilket fremgår tydeligt af den faglige tilsynsdialog:

Forældrerepræsentanten fortæller, at forældresamarbejdet er godt og det opleves, at personale har tid til at indgå i dialog med forældrene (medmindre børnene har brug for hjælp).  Der er en forståelse fra forældrene ift. at det pædagogiske personale primært skal være på børnene. Det fortælles, hvordan der systematisk arbejdes med skole-hjem-samtale, hvor det pædagogiske personale deltager.  Der afholdes også samtale ved behov. Når forældrene henvender sig på ”AULA”, så opleves det at det pædagogiske personale svarer hurtigt på henvendelserne. ”AULA” anvendes også til generel information.  Forældrerådet oplever at være informeret og inddraget. 

Anbefaling: Drøft i forældrerådet hvilken information forældrene har behov for at få ud på AULA (ud over Covid-19) således at I sikre at forældrene får indblik i deres barns hverdag.

Anbefaling: Inddrage forældrene (forældrerådet) i udarbejdelse af handlingsplanen for børnemiljøet.

 

SAMMENHÆNG OG OVERGANGE – tilpasning af indsats

Det vurderes, at KKFO´en arbejder, med pejlemærket sammenhænge og overgange og særligt sammenhængen og mikroorganiseringen er styrket i institutionen siden tilsyn 2019.

Stærkt samarbejde og overgangen mellem børnehave og KKFO, samt overgange til Fritidscenteret er velfungerende og der samarbejdes på ledelsesniveau godt om den fælles opgave. Der foregår samarbejdsaktiviteter omkring børn fra børnehaverne til KKFO og fra KKFO til klub. Der arbejdes med videns overdragelse samt ved behov en mundtlig overlevering. Børnene starter i KKFO i august og institutionen tilrettelægger denne modtagelse. Det observeres, at dagens aktiviteter er visualiseret for børnene via ”tavler” med billeder og skriftsprog.  På dagen for observationen ses, at overgange fra skole til KKFO særligt et sted opleves kaotisk. Personalet klargør i højere grad end tidligere til dagen (ex. taget materialer frem), samt - før Covid-19 nedlukning - arbejdede med fast ud tid, således at børnene får en rolige overgang til KKFO.  Mikro organisering og rammesætninger af dagen er tydeligere og personalet fortæller, hvordan de har fået mere tid til samspillet med børnene dagen i gennem. 

Anbefaling: I kan med stor fordel sammen med skolen genbesøge overgangen fra skole til KKFO. 

Anbefaling: Drøft, aftal og beskriv hvordan I indtager forskellige roller/positioner i løbet at dagen i det pædagogiske læringsmiljø. Hvordan fokus på individet vs. fællesskabet, hvordan fordybelse vs. Overblik.

Anbefaling: Være nysgerrig på og drøft på et personale møde effekterne for børnene ift. jeres mikro organisering. 

 

KRAV OM REFLKTION OG METODISK SYSTEMATIK – tilpasning af indsats

Det vurderes at KKFO´en arbejder med pejlemærket refleksion og metodisk systematik, personalegruppen er fortsat i gang med at have fælles overvejelser og refleksioner over hvordan de fremadrettet kan og skal arbejde med at udvikle og forankre en evalueringskultur i den daglige pædagogiske praksis.

Personalet er organiseret i Læringsfællesskab (teams) i skolen, projektgrupper og i kompetenceteam i KKFO´en. Der udarbejdes ugeplaner. Der udarbejdes SMTTE modeller, herunder evaluering, for udvalgte projekter. KKFO´en deltager i Ressource centret ved behov. KKFO´en arbejder med handleplaner, hvor forældrene inddrages. Det fortælles, hvordan der på personalemøderne arbejdes med fast dagsorden og i nogen grad arbejdes med fælles refleksion over tilrettelæggelse af det pædagogiske læringsmiljø ex. brug af legepladsen.

Anbefaling:  Drøft og aftal hvordan I kan videreudvikle på understøttelse af vidensdeling omkring pædagogiske aktiviteter og initiativer, samt fælles refleksion med fokus på pædagogiske handlinger på personalemøderne. Dette med særligt fokus på effekterne for børnene. Ex. via praksisfærtællinger, jeres roller/positioner i dagligdagen, i det pædagogiske læringsmiljø.

Anbefaling: Drøft og aftal hvordan I kan give hinanden feedback – og øv jer i at gøre det.

Anbefaling: Drøft og aftal hvordan I bedre kan klæde vikarer på, således at jeres pædagogiske tilgang, mikroorganisering og roller er tydelige for ny ankomne.