Skolen i Sydhavnen (rev. september 2022)
Hvordan forstår vi ordblindhed?
|
Verdens førende forskere, ordblindeorganisationer og uddannelsesinstitutioner er enige om, at det centrale problem i ordblindhed er, at eleverne har svært ved at lære at udnytte skriftens lydprincip. Den internationale dysleksiforening (Internationational Dyslexia Association, IDA) definerer ordblindhed på følgende måde: ”Dysleksi er en specifik indlæringsvanskelighed, som har et neurobiologisk grundlag. Dysleksi består i vanskeligheder med at tilegne sig sikker og flydende ordafkodning, stavefærdighed og færdighed i at udnytte skriftens alfabetiske princip (lydprincippet). Disse vanskeligheder skyldes typisk problemer med opfattelse og hukommelse for sproglyde, som normalt ikke kan forklares af andre kognitive vanskeligheder eller mangelfuld undervisning. Dysleksi kan føre til vanskeligheder med læseforståelse og til færre læseerfaringer, som kan begrænse tilegnelsen af ordforråd og baggrundsviden.” (The International Dyslexia Association)
|
Tegn på ordblindhed Forebyggende testning og undervisning gennem skoletiden
|
0.klasse |
Test: Sprogvurdering (august/september): Sprogvurderingstesten indeholder opgaver, der viser elevens forudsætninger for arbejdet med bogstav/lyddelen. Hvis eleven scorer lavt inden for denne del, skal der tages en individuel sprogvurdering. Den individuelle sprogvurdering giver os mere specifikt indsigt i elevens forudsætninger for arbejdet med den lydlige del. I den individuelle test kortlægges følgende områder:
Forebyggende indsatser fra november 0. klasse: Elever i risiko for læsevanskeligheder har udbytte af grundige og systematiske aktiviteter, der fokuserer på sproglyde og bogstaver, og har gavn af direkte instruktion i kobling af bogstaver og lyd i læsning og kobling af lyd og bogstav i stavning. Desuden har det stor effekt når lærernes viden overføres gennem samarbejde og kommunikation.
I 0. klasse arbejdes der grundigt med de enkelte lyde i den forebyggende undervisning:
Handleplan: Der udarbejdes handleplaner på de elever, som viser vanskeligheder i forhold til at tilegne sig bogstav/lyddelen. Diverse tiltag i klassen evalueres løbende. Lærerteamet udarbejder handleplaner, der ligger tilgængelig for 0. klasselærerteam, RC og ledelsen i Aula/sikker fildeling. Denne viden deles med 1. klassesteamet ved overgang til 1. klasse Evaluering: I slutningen af 0. klasse testes de elever, der fortsat viser vanskeligheder med at indlære de 3 alfabeter (bogstavernes navn, lyd og form) formelt. Risiko for ordblindhedstest (For elever startet i 2023 og fremadrettet) Risikotest for ordblindhed bruges af fagpersoner med viden om læsning og læsevanskeligheder samt erfaring med testning af børnehaveklassen og 1. klasse. Elever, der viser tegn på specifikke læsevanskeligheder, skal af skolens leder tilbydes Risikotesten for ordblindhed senest på 1. klassetrin. Elever med en ordblinde forælder skal ligeledes tilbydes Risikotest for ordblindhed, medmindre skolens leder efter samråd med elevens forældre vurderer, at der ikke er behov for det. 1. klasses teamet bliver inddraget i resultaterne, så de kan differentiere undervisningen fra starten af 1. klasse.
|
1.klasse |
Risiko for ordblindhedstest (for elever startet i 0. klasse 2021 og 2022) Risikotest for ordblindhed kan bruges af fagpersoner med viden og læsning og læsevanskeligheder samt er faring med testning af børnehaveklassen og 1. klasse. Elever, der viser tegn på specifikke læsevanskeligheder, skal af skolens leder tilbydes Risikotesten for ordblindhed senest på 1. klassetrin. Elever med en ordblind forælder skal ligeledes tilbydes Risikotest for ordblindhed, medmindre skolens leder efter samråd med elevens forældre vurderer, at der ikke er behov for det. Test I maj testes alle elever i: Ordlæseprøve 1 Med efterfølgende læringskonference. Forebyggende indsats: Hvis elever efter nogle måneders formel læseundervisning, fortsat ikke kan koble bogstaver og lyde sammen – eller fortsat ikke er opmærksomme på lyde i et ord – fortsætter vi med forebyggende tiltag, tiltagende planlægges som differentieret undervisning. Arbejdet med bogstavkendskab
Arbejdet med at danne syntese Der arbejdes med synteseopgaver med eleven:
Arbejde med at gå ind i læsningen via skrivevejen
Handleplan og evaluering: Elevernes progression og udvikling følges. Det pædagogiske notat udarbejdes af lærerteamet i samarbejde med den tilknyttede læsevejleder såfremt der er bekymring for udvikling af bogstavkendskab og begyndende læsning. Aftaler og evalueringer fra diverse tiltag skal indskrives i Det pædagogiske notat. Følgende test kan tages i forbindelse med evaluering:
Det vurderes maj/juni i 1. kl. af lærerteamet om behov for et evt. Vaks-kursus i 2. kl. Kurset tilpasses elevernes behov. Der er 4 elever på et hold.[CBC1]
|
2. klasse |
Test: Hvis der fortsat ses fonematiske vanskeligheder i løbet af 2. klasse tages følgende test: DVO-screening (slut 2. klasse). Lærerteamet tager testen med eleverne. (Læsevejlederen vejleder) Der er fortsat fokus på arbejdet med hold/supplerende undervisning for de elever som har vanskeligheder:
Forebyggende: Evt. Vaks-kursus (light), der er truffet en beslutning i slutningen af 1. kl. Kurset afholdes af læsevejlederen i 2. klasse.
Handleplan og evaluering: Elevernes progression og udvikling følges. Det pædagogiske notat udarbejdes når der er et særligt behov, Det er lærerteamet, som i samarbejde med læsevejlederen udarbejder og evaluerer diverse indsatser. Aftaler og evalueringer fra møder skal indskrives i Det pædagogiske notat, skabelonen ligger i Aula sikrefiler.
|
3.klasse |
Test: Alle elever testes i januar med Tekstlæseprøve 4, ST3.
Se beskrivelse af fokusområder for 2. klasse. Indsatserne differentieres og individualiseres efter elevens selvstændige niveau.
Forebyggende materialer:[CBC3] Fingernemt kursus (multisensorisk) Holddeling/supplerende undervisning Kursus i AppWriter, når/hvis eleven er testet ordblind.[CBC4]
Handleplan og evaluering: Elevernes progression og udvikling følges. Eleven kan ordblinde testes i marts i 3. klasse. Det pædagogiske notat udarbejdes og lægges i sikre filer i Aula af lærerteamet i samarbejde med den tilknyttede læsevejleder, såfremt eleven har behov eller bliver testet ordblind. Aftaler og evalueringer fra møder skal indskrives ind i Det pædagogiske notat.
|
4.klasse - 9.klasse |
Test: Hvis der viser sig behov kan eleven blive ordblindetestet i 4 klasse og frem. (https://www.uvm.dk/folkeskolen/laering-og-laeringsmiljoe/specialundervi…)
Forebyggende indsatser:
Faglærerens huskeseddel:
Test fra 4. - 9.klasse: Alle elever testes i: 4. klasse: Tekstlæseprøve 4 ST4
5. klasse: Tekstlæseprøve 6 ST5
6. klasse: Tekstlæseprøve 7 ST6
9. klasse: Test kun på nye elever |
Hvordan er vores procedure for udredning af ordblinde elever
|
Følgende elever testes med ordblindetesten fra ministeriet:
Der skal være en mistanke om, at elevens problematik er rettet mod vanskeligheder med den fonematiske del. Handlinger skal fremgå af Det pædagogiske notat
Procedure:
|
Hvad gør vi som skole for at inkludere og støtte elever med ordblindhed |
Det er vigtigt -
|
Brug af digitale værktøjer
|
Vi bruger følgende digitale værktøjer: AppWriter Nota
|
Hvordan kan forældrene støtte op om deres ordblinde barn hjemme?
|
|
Hvad kan eleven selv gøre for at leve med sin ordblindhed?
|
|