Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Skolen I Sydhavnens logo
Mobil menu

Vejledning og indsatser for arbejde med ordblinde elever

Skolen i Sydhavnen (rev. september 2022)

Hvordan forstår vi ordblindhed?

 

Verdens førende forskere, ordblindeorganisationer og uddannelsesinstitutioner er enige om, at det centrale problem i ordblindhed er, at eleverne har svært ved at lære at udnytte skriftens lydprincip.

Den internationale dysleksiforening (Internationational Dyslexia Association, IDA) definerer ordblindhed på følgende måde:

”Dysleksi er en specifik indlæringsvanskelighed, som har et neurobiologisk grundlag. Dysleksi består i vanskeligheder med at tilegne sig sikker og flydende ordafkodning, stavefærdighed og færdighed i at udnytte skriftens alfabetiske princip (lydprincippet). Disse vanskeligheder skyldes typisk problemer med opfattelse og hukommelse for sproglyde, som normalt ikke kan forklares af andre kognitive vanskeligheder eller mangelfuld undervisning. Dysleksi kan føre til vanskeligheder med læseforståelse og til færre læseerfaringer, som kan begrænse tilegnelsen af ordforråd og baggrundsviden.”

                                                                                                         (The International Dyslexia Association)

 

Tegn på ordblindhed

Forebyggende testning og undervisning gennem skoletiden

 

0.klasse

Test: Sprogvurdering (august/september):

Sprogvurderingstesten indeholder opgaver, der viser elevens forudsætninger for arbejdet med bogstav/lyddelen. Hvis eleven scorer lavt inden for denne del, skal der tages en individuel sprogvurdering. Den individuelle sprogvurdering giver os mere specifikt indsigt i elevens forudsætninger for arbejdet med den lydlige del. I den individuelle test kortlægges følgende områder:

  • Rim
  • Skelnen af sproglyde
  • Hurtig navngivning
  • Bogstavkendskab

 

Forebyggende indsatser fra november 0. klasse:

Elever i risiko for læsevanskeligheder har udbytte af grundige og systematiske aktiviteter, der fokuserer på sproglyde og bogstaver, og har gavn af direkte instruktion i kobling af bogstaver og lyd i læsning og kobling af lyd og bogstav i stavning. Desuden har det stor effekt når lærernes viden overføres gennem samarbejde og kommunikation.

 

I 0. klasse arbejdes der grundigt med de enkelte lyde i den forebyggende undervisning:                         

  • Lærerne stilladser for eleven ved at forstærke/trække lyden - fx første lyd i et ord: sssss-ol.
  • Bruger holdepunkter fx ”hvordan er munden formet”
  • Kobler bogstavlyd med noget genkendeligt fx: Mmm er ”smager godt lyden” evt. med håndfonem.
  • Bruger digitale bogstav/lyd spil
  • Bruger mange gentagelser
  •  

Handleplan:

Der udarbejdes handleplaner på de elever, som viser vanskeligheder i forhold til at tilegne sig bogstav/lyddelen.

Diverse tiltag i klassen evalueres løbende.

Lærerteamet udarbejder handleplaner, der ligger tilgængelig for 0. klasselærerteam, RC og ledelsen i Aula/sikker fildeling. Denne viden deles med 1. klassesteamet ved overgang til 1. klasse

Evaluering:

I slutningen af 0. klasse testes de elever, der fortsat viser vanskeligheder med at indlære de 3 alfabeter (bogstavernes navn, lyd og form) formelt.

Risiko for ordblindhedstest (For elever startet i 2023 og fremadrettet)

Risikotest for ordblindhed bruges af fagpersoner med viden om læsning og læsevanskeligheder samt erfaring med testning af børnehaveklassen og 1. klasse.

Elever, der viser tegn på specifikke læsevanskeligheder, skal af skolens leder tilbydes Risikotesten for ordblindhed senest på 1. klassetrin.

Elever med en ordblinde forælder skal ligeledes tilbydes Risikotest for ordblindhed, medmindre skolens leder efter samråd med elevens forældre vurderer, at der ikke er behov for det. 1. klasses teamet bliver inddraget i resultaterne, så de kan differentiere undervisningen fra starten af 1. klasse.

 

 

1.klasse

Risiko for ordblindhedstest (for elever startet i 0. klasse 2021 og 2022)

Risikotest for ordblindhed kan bruges af fagpersoner med viden og læsning og læsevanskeligheder samt er faring med testning af børnehaveklassen og 1. klasse.

Elever, der viser tegn på specifikke læsevanskeligheder, skal af skolens leder tilbydes Risikotesten for ordblindhed senest på 1. klassetrin.

Elever med en ordblind forælder skal ligeledes tilbydes Risikotest for ordblindhed, medmindre skolens leder efter samråd med elevens forældre vurderer, at der ikke er behov for det.

Test

I maj testes alle elever i:

Ordlæseprøve 1

Med efterfølgende læringskonference.

Forebyggende indsats:

Hvis elever efter nogle måneders formel læseundervisning, fortsat ikke kan koble bogstaver og lyde sammen – eller fortsat ikke er opmærksomme på lyde i et ord – fortsætter vi med forebyggende tiltag, tiltagende planlægges som differentieret undervisning.

Arbejdet med bogstavkendskab

  • Omhandler både genkendelse, benævnelse og skrivning af bogstavet

Arbejdet med at danne syntese

Der arbejdes med synteseopgaver med eleven:

  • Der arbejdes med lydrette ord, så lydprincippet giver mening ”s” ”o” ”l” – sol
  • Undervisningen skal dække alle de almindelige bogstavers standartudtaler og de hyppigste betingede udtaler af bogstaverne.
  • Der arbejdes med den multisensoriske tappeteknik i materialet Fingernemt.

 

Arbejde med at gå ind i læsningen via skrivevejen

  • Fokus på stavning af ord, hvor man går fra lyd til bogstav

 

Handleplan og evaluering:

Elevernes progression og udvikling følges. Det pædagogiske notat udarbejdes af lærerteamet i samarbejde med den tilknyttede læsevejleder såfremt der er bekymring for udvikling af bogstavkendskab og begyndende læsning. Aftaler  og evalueringer fra diverse tiltag skal indskrives i Det pædagogiske notat.

Følgende test kan tages i forbindelse med evaluering:

  • IL-basis gruppetest (gentestning, testen er taget første gang i 0. klasse)
  • Elbros lister

 

Det vurderes maj/juni i 1. kl. af lærerteamet om behov for et evt. Vaks-kursus i 2. kl. Kurset tilpasses elevernes behov. Der er 4 elever på et hold.[CBC1] 

 

2. klasse

Test:

Hvis der fortsat ses fonematiske vanskeligheder i løbet af 2. klasse tages følgende test:

DVO-screening (slut 2. klasse). Lærerteamet tager testen med eleverne. (Læsevejlederen vejleder)

Der er fortsat fokus på arbejdet med hold/supplerende undervisning for de elever som har vanskeligheder:

  • Opmærksomhed på de enkelte sproglyde
  • Bogstavkendskab
  • Danne syntese af bogstavlydene til ord
  • Undervisning i skriftens lydprincip for bogstavfølger
  • Fokus på ord, der ikke har en standardudtale, men har en betinget udtale
  • Elever i risiko for ordblindhed har brug for at man underviser dem direkte i de hyppigste betingede udtaler fx e-lyden i flerstavelsesord, der udtales anderledes.
  • Undervisning i stavning
  • Når man skal stave er man dybt afhængig af fonologiske hukommelse, da man går fra lyd til bogstav
  • Lyd/bogstavforbindelser med en-til-en korrespondance
  • Betingede udtaler
  • Morfologi

 

Forebyggende:

Evt. Vaks-kursus (light), der er truffet en beslutning i slutningen af 1. kl. Kurset afholdes af læsevejlederen i 2. klasse.

 

Handleplan og evaluering:

Elevernes progression og udvikling følges. Det pædagogiske notat udarbejdes når der er et særligt behov, Det er lærerteamet, som i samarbejde med læsevejlederen udarbejder og evaluerer diverse indsatser. Aftaler og evalueringer fra møder skal indskrives i Det pædagogiske notat, skabelonen ligger i Aula sikrefiler.

 

 

3.klasse

Test:

Alle elever testes i januar med Tekstlæseprøve 4, ST3.
Udredning for dysleksi med ministeriets ordblinde test. Kan foretages fra marts i 3. klasse.

 

Se beskrivelse af fokusområder for 2. klasse. Indsatserne differentieres og individualiseres efter elevens selvstændige niveau.

 

Forebyggende materialer:[CBC3] 

Fingernemt kursus (multisensorisk)

Holddeling/supplerende undervisning

Kursus i AppWriter, når/hvis eleven er testet ordblind.[CBC4] 

 

Handleplan og evaluering:

Elevernes progression og udvikling følges. Eleven kan ordblinde testes i marts i 3. klasse. Det pædagogiske notat udarbejdes og lægges i sikre filer i Aula af lærerteamet i samarbejde med den tilknyttede læsevejleder, såfremt eleven har behov eller bliver testet ordblind. Aftaler og evalueringer fra møder skal indskrives ind i Det pædagogiske notat.

 

4.klasse - 9.klasse

Test:

Hvis der viser sig behov kan eleven blive ordblindetestet i 4 klasse og frem.  (https://www.uvm.dk/folkeskolen/laering-og-laeringsmiljoe/specialundervi…)

 

Forebyggende indsatser:

  • Undervisning i afkodning (holddeling/supplerende undervisning)
  • Undervisning i faglig læsning: faglige læsestrategier er med til at gøre tekstens indhold mere overskuelig
  • Klassekursus AppWriter
  • Ordkendskab (i fagene) – betydning og stavemåde
  • Stavning – et skift fra stavestrategier med udgangspunkt i skriftens lydprincipper til stavestrategier med udgangspunkt i skriftens betydningsprincip (3.-4. klasse)
  • Skriftens betydningsprincip (primært bøjningsmorfemer) (5.-6. klasse).
  • Stavning med fokus på ordforråd og syntaks (skrivetræning) (7.-9. klasse)
  • Undervisning i faglig skrivning og faglig læsning
  • Eleverne skriver sig til forståelse og viden: Eleverne skriver om de tekster de læser
  • De undervises i de skrivekompetencer og processer, der bruges, når man skriver en tekst.

 

Faglærerens huskeseddel:

  • Tage udgangspunkt i elevens færdighedsniveau
  • Ordkendskab og faglige karakteristika
  • Aktivere baggrundsviden og udpege dele af teksten der er særlig væsentlig
  • Støtte brugen af it-kompenserende værktøjer

 

Test fra 4. - 9.klasse:

Alle elever testes i:

4. klasse:

Tekstlæseprøve 4

ST4

 

5. klasse:

Tekstlæseprøve 6

ST5

 

6. klasse:

Tekstlæseprøve 7

ST6

 

9. klasse:

Test kun på nye elever

Hvordan er vores procedure for udredning af ordblinde elever

 

Følgende elever testes med ordblindetesten fra ministeriet:

  • Elever som igennem indskolingen har vist og fortsat viser store fonematiske vanskeligheder og
  • Elever som har modtaget individuel undervisning i bogstav/lyddelen.

 

Der skal være en mistanke om, at elevens problematik er rettet mod vanskeligheder med den fonematiske del. Handlinger skal fremgå af Det pædagogiske notat

 

Procedure:

 

  • Lærerteamet beslutter i samarbejde med læsevejleder og forældre om eleven skal testes med ordblindetesten. Inden denne test testes med DVO eller Elbros lister, for at kortlægge inden for hvilke områder eleven har vanskeligheder (Nonordsstavning, højtlæsning af rigtige ord, højtlæsning af nonsensord).

 

  • Ønsker forældrene at testen skal gennemføres, skal de skrive under på en samtykkeerklæring

 

  • Det er læsevejlederen, der foretager ordblindetesten. Ordblindetesten må først tages, når vi kommer til marts i 3. klasse.

 

  • Efter testen holder klasselæreren et møde med forældrene om udfaldet af testen. På mødet fremlægger lærerteam eventuelt sammen med læsevejlederen forslag til en fremadrettet handleplan – der også indbefatter arbejdet med digitale værktøjer (AppWriter og Nota) (hvis eleven er testet ordblind).

 

  • Der udarbejdes altid referat (skabelonerne ligger i Aula sikre filer og kan deles med forældrene) efter møder med familie/elev. I aftalerne skal det være tydeligt, hvordan rollefordelingen vedrørende arbejdsopgaver er fordelt.

 

  • Eleven/lærerteam tilmeldes NOTA. Tilmeldingsseddel fås hos læsevejlederen.

 

  • Eleven modtager et kursus i AppWriter. Hvis lærerteamet har brug for et kvik-kursus i AppWriter/digitale værktøjer kan de lave en aftale med den tilknyttede læsevejleder.

 

 

Hvad gør vi som skole for at inkludere og støtte elever med ordblindhed

 

Det er vigtigt -

  • At eleverne opdages og støttes så tidligt som muligt
  • At eleverne skal have den støtte de har brug for, for at kunne deltage aktivt og ligeværdigt i skolelivet, og for at blive så dygtige, som de har potentiale til.

 

 

Brug af digitale værktøjer

 

Vi bruger følgende digitale værktøjer:

AppWriter

Nota

 

Hvordan kan forældrene støtte op om deres ordblinde barn hjemme?

 

  • Ved at samarbejde med lærerteamet og barnet og udtrykke klare forventninger til barnets skoleforløb
  • Ved at følge op på de aftaler, der i fællesskab er lavet med skolen
  • Ved at lade barnet vise, hvad det kan og har lært
  • Ved at være rollemodel, der også læser
  • Ved at støtte og opmuntre barnet, så det føler sig værdsat og inkluderet.

 

Hvad kan eleven selv gøre for at leve med sin ordblindhed?

 

  • Arbejde for at finde gode og brugbare strategier
  • Samarbejde med lærerne
  • Læse selvstændigt med bøger med både øjne og ører
  • Ved at bruge kompenserende IT
  • Ved at acceptere at du er ordblind og vide noget om hvad ordblindhed er