Den studerendes plan for 1. praktik

Praktikvejleder

Praktikansvarlig underviser

1. praktikperiode - Pædagogens praksis

Grundfagligheden giver de studerende kompetencer til professionelt at støtte og facilitere børn, unge og voksnes udvikling, læring, trivsel, medborgerskab og dannelse.

Kompetenceområde: Pædagogens praksis

Området retter sig mod deltagelse i pædagogisk praksis inden for det pædagogiske arbejdsområde.

Kompetencemål: De studerende kan begrunde, tilrettelægge, gennemføre og evaluere pædagogiske aktiviteter gennem deltagelse i pædagogisk praksis på praktikstedet, herunder vurdere egne læreprocesser i praksis.

Vidensmål
Den studerende har viden om

Færdighedsmål

Den studerende kan

Hvordan arbejder praktikstedet med dette?

Hvordan kan studerende arbejde med dette på praktikstedet?

Hvordan understøtter praktikstedet studerendes læring inden for dette?

(Kopieret fra praktikstedets uddannelsesplan)

Konkretiseringer i relation til den enkelte studerende

(Udarbejdes i samarbejde mellem den studerende og praktikvejlederen og drøftes med praktikansvarlig underviser ved 2/3 mødet)

Praktikstedets målgrupper samt praktikstedets pædagogiske og samfundsmæssige opgaver,

Anvende viden om praktikstedets samfundsmæssige opgaver i tilrettelæggelsen af det pædagogiske arbejde,

Vidensmål: Gennem aktiv deltagelse, i både skole og KKFO, delagtiggøres den studerende i skolepædagogens praksis. Den studerende introduceres til dagligdagen på institutionen, samt til personalemøder og møder i læringsfællesskaber. Her får den studerende indblik i de pædagogiske og samfundsmæssige opgaver, man som skolepædagog skal løfte.

I vejledningen vil den studerende blive gjort bekendt med Københavns kommunes Pejlemærker, som er de grundlæggende retningslinjer for institutionen.

Færdighedsmål: Vi forventer at den studerende sætter sig ind i institutionens målgruppe 6-10 år samt bruger denne viden i planlægning af sin egen pædagogiske dagligdag. I vejledningen vil vi gennemgå og understøtte den studerendes læring og reflektere over situationer fra den studerendes praksis.

Målsætning, tilrettelæggelse og organisering af pædagogisk praksis, herunder om pædagogiske metoders effekter,

Målsætte, tilrettelægge, gennemføre og evaluere pædagogisk praksis med inddragelse af viden om effekten af forskellige pædagogiske metoder,

Vidensmål: Den studerende skal gennem sin praktik lære om iagttagelse som metode, samt lære og bruge didaktikkens grundspørgsmål de ni H´er til refleksion over egen og andres praksis.

Færdighedsmål:

Vi forventer at den studerende i vejledningen kan redegøre for effekten af de pædagogiske metoder vi bruger til udvikling af pædagogiske praksis på institutionen, gennem iagttagelse og refleksion.

Evaluerings-, undersøgelses- og dokumentationsformer,

Dokumentere og evaluere egen deltagelse i pædagogisk praksis, herunder reflektere over kvaliteten i egne læreprocesser,

Vidensmål: Den studerende har viden om, hvordan vi dokumenterer vores pædagogiske praksis via forskellige dokumentationsformer, både de visuelle og de skriftlige. På KKFOén arbejder vi med SMTTE som dokumentationsform.

Færdighedsmål: Den studerende dokumenterer og evaluerer i sit portfolioarbejde, som også danner grundlag for refleksion i vejledningen.

Såvel den sundhedsmæssige som den dannelsesmæssige betydning af sunde madvaner, måltidskultur, hygiejne og indeklima.

Anvende viden om sundhed og sundhedsfremme i tilrettelæggelsen af det pædagogiske arbejde.

Vidensmål:  Skolen i Sydhavnen har madskole, så eleverne får et måltid mad på skolen hver dag. Ligeledes serveres et sundt måltid eftermiddagsmad på KKFOén.  Gennem deltagelse i madskolen, får den studerende indsigt i både dannelse og kultur og hygiejne. Viden om; At fælles ansvar for det pædagogiske måltid, er en forudsætning for at skabe en appetitlig atmosfære, er ligeledes en dannelsesmæssig betydning, den studerende får, i løbet af sin praktik.

Færdighedsmål:

Den studerende deltager sammen med børnene i madskolen og har også ’kokketjansen’ om eftermiddagen på KKFO’en.  Det forventes at den studerende kan omsætte konkret viden om sundhed ind i det fælles måltid med børnene.

Anbefalet litteratur i 1. praktik

’Pædagog i skole og fritid – perspektiver på tværprofessionelt samarbejde i skolen’: Af Tom Ritchie

’Iagttagelse og fortælling’: Søren Smidt og Henning Kopart

De 9 H’er – materiale bliver præsenteret i vejledningen.

Hvordan er praktikvejledningen organiseret og tilrettelagt?

Den studerende har en times vejledning om ugen med vejleder, en fast dag. Vejledning vil nogle gange foregå i et booket lokale (en – til – en) og andre gange som en løbende vejledning i praksis. I ferieperioder står det den studerende frit for om der er behov for vejledning. Såfremt den studerende ønsker dette, kan der vælges vejledning hos en kollega. Desuden er den studerende velkommen til at aftale møde med folk fra det tværfaglige team, såfremt hun/han ønsker at vide noget mere specifikt indenfor et område.

Hvordan inddrages den studerendes portfolio?

Portfolio inddrages som mundtligt afsæt til samtale i vejledningen.

Udtalelse på baggrund af drøftelserne på 2/3 mødet.

Dato og praktikvejleders navn:

Den studerendes plan for arbejdet med 1. praktiks kompetencemål, videns- og færdighedsmål inkl. praktikvejleders udtalelse uploades i den studerendes portfolio og mailes til praktikansvarlig underviser senest en uge efter afholdt møde.