Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Skolen I Sydhavnens logo
Mobil menu

Den studerendes plan for 3. praktik

                                             Den studerendes plan for 3. praktik, inkl. udtalelse

Rev. 01.04.19

Praktiksted Skolen i Sydhavnen

Studerende

Praktikvejleder                         

Praktikansvarlig underviser

3. praktikperiode – Skole- og fritidspædagogik

Pædagoger med denne specialisering har særlige kompetencer til at arbejde inden for den del af det pædagogiske arbejdsområde, der retter sig mod børn og unge i 6-18 års alderen. De har i særlig grad viden om børns og unges udvikling, læring samt didaktik og dannelse. Pædagogen har kompetencer til at indgå i skolens samlede aktivitetsområde, herunder i undervisningen samt i det fritidspædagogiske område.

Kompetenceområde: Samarbejde og udvikling

Området retter sig mod tværprofessionelt samarbejde og det lovgivningsmæssige og organisatoriske grundlag for pædagogens ansvar og opgaver.

Kompetencemål: Den studerende kan arbejde tværprofessionelt med udvikling af skole- og fritidspædagogik, så børn og unges trivsel, udvikling og læring fremmes.

Vidensmål
Den studerende har viden om

Færdighedsmål

Den studerende kan

Hvordan arbejder praktikstedet med dette?

Hvordan kan studerende arbejde med dette på praktikstedet?

Hvordan understøtter praktikstedet studerendes læring inden for dette?

(Kopieret fra praktikstedets uddannelsesplan)

Konkretiseringer i relation til den enkelte studerende

(Udarbejdes i samarbejde mellem den studerende og praktikvejlederen og drøftes med praktikansvarlig underviser ved 2/3 mødet)

 

Institutionelle og organisatoriske rammer for det skole- og fritidspædagogiske arbejde,

Agere professionelt inden for de givne institutionelle og organisatoriske rammer for området,

Vidensmål:

 

Den studerende arbejder i sin praktik med ”Målsætning for fritidshjem og KKFO´er”, samt sætter sig ind i Københavns kommunes pejlemærker, både på kommunalt og lokalt plan.

Have kendskab til overenskomsten for området.

 

Færdighedsmål:

Søge viden via Aula og Office 365, samt holde møde med leder og tillidsrepræsentanten.

Den studerende bliver tilknyttet en bestemt klasse på en årgang, hvor flertallet af timerne i skolen lægges. Den studerende følger sin vejleder og dennes team i både skole og KKFO. 

 

Tværprofessionelt samarbejde med lærere og andre faggrupper, herunder teamsamarbejde og kollaborative fællesskaber,

Analysere, vurdere og agere på faglige udfordringer i samarbejdet med lærere og andre faggrupper,

Vidensmål:

Den studerende skal i 3. praktikperiode søge viden om praktikstedets opbygning samt mulighederne for det tværfaglige samarbejde. 

Færdighedsmål:

Der vil være forberedelse indlagt i arbejdstidsskemaet og denne bruges til tilrettelæggelse og planlægning af undervisning samt KKFO aktiviteter. Ligeledes skal den studerende deltage i læringfællesskabesmøder (LF-møder), personalemøder, spisepauser, frikvarterer og div. andre møder.

Den studerende vil i sin praktik opleve at deltage i en projektugeer, hvor børn og kollegaer på alle årgange arbejder på tværs under et fælles tema.

 

Praktikstedets organisation i forhold til tværprofessionelt samarbejde,

Indgå i samt analysere og vurdere praktikstedets tværprofessionelle samarbejdspraksis,

Vidensmål:

Praktikstedet er organiseret så pædagogerne deltager i skolen, i et læringsfælleskab bestående af lærerer og pædagoger på en årgang. Desuden har vi fællesmøder for både pædagoger og lærer ca. hver anden måned.

Institutionens tværfaglige fora spænder meget vidt og derfor er der rig mulighed for at undersøge forskellige faglige tilgange og forståelser.  

Færdighedsmål:

Vi opfordrer den studerende til at stille sig undersøgende i forhold til læring og praksis i de forskellige kulturer. (Skole/KKFO)

 

Forandringsprocesser og innovation,

Deltage i udviklingen af den pædagogiske praksis gennem innovative og eksperimenterende tiltag,

De politiske forandringsprocesser stiller krav til, at pædagoger og studerende er omstillingsparate i forhold til nye tiltag i den pædagogiske praksis. Da vi ligeledes er en skole i konstant udvikling, stiller dette krav til den studerende.

Vi synes det er berigende at modtage studerende fordi unge og gamle i faget gensidig påvirker og udvikler hinandens praksis.

Vi er åbne for innovative tiltag og kritisk forholden fra den studerende.

 

Didaktiske og pædagogiske metoder til udvikling af pædagogisk praksis, herunder dokumentation og evaluering.

Sætte mål, anvende dokumentations- og evalueringsmetoder og udvikle viden gennem deltagelse, systematisk erfaringsopsamling og refleksion over pædagogisk praksis.

Vidensmål:

 

Vi er en stor skole/KKFO i etableringsfasen, med mange medarbejdere. Didaktik og pædagogiske metoder er differenceret både i forhold til, hvilken aldersgruppe man er tilknyttet, samt om det er skole eller KKFO tid. Den studerende vil i sin praktikperiode blive introduceret til forskellige didaktiske og pædagogiske metoder og det forventes, at den studerende bakker op om fælles beslutninger der bruges til udførsel af pædagogisk praksis.  

 

Færdighedsmål:

 

I sin praktik i skole og eller KKFO regi, etablerer den studerende et pædagogisk projekt/ forløb. Den studerende planlægger udfører og evaluerer projektet. Projektet er relevant for den studerendes læring og i særlig grad for den gruppe børn der inviteres til at deltage. Vejleder har kompetencen til at beslutte, hvilke børn der kan deltage i hvilke projekter.

 

Anbefalet litteratur i 3. praktik

Tværprofessionelt samarbejde i teori og praksis, - I teori og praksis af Andy Højholdt

’Pædagog i skole og fritid – perspektiver på tværprofessionelt samarbejde i skolen’: Af Tom Ritchie

Læring i praktikken - tilgange og metoder i pædagogstuderendes praktik af Birgitte Højberg

 

Hvordan er praktikvejledningen organiseret og tilrettelagt?

Den Studerende har en times vejledning om ugen med vejleder, en fast dag. Vejledning vil nogen gange foregå i et booket lokale (en – til – en) og andre gange som en løbende vejledning i Praksis. I ferieperioder står det den studerende frit for om der er behov for vejledning. Såfremt den studerende ønsker dette, kan der vælges vejledning hos en kollega. Desuden er den studerende velkommen til at aftale møde med folk fra det tværfaglige team, såfremt den studerende ønsker at vide noget specifikt inden for et givent område.

Hvordan inddrages den studerendes portfolio?

Portfoliet inddrages som mundtligt afsæt til samtale i vejledningen.

 

Udtalelse på baggrund af drøftelserne på 2/3 mødet. Udtalelsen indgår som en del af prøvegrundlaget for prøven i 3. praktik

Dato og praktikvejleders navn:

Den studerendes plan for arbejdet med 3. praktiks kompetencemål, videns- og færdighedsmål inkl. praktikvejleders udtalelse uploades i den studerendes portfolio og mailes til praktikansvarlig underviser senest en uge efter afholdt møde.