Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Skolen I Sydhavnens logo
Mobil menu

Praktik på KKFO Teglholmen

 

 

 

PRAKTIKBESKRIVELSE

 

Praktikbeskrivelsen består af 3 hoveddele:

  1. Beskrivelse af praktikstedet
  2. Uddannelsesplan for første praktikperiode
    1. Pædagogens praksis
  3. Uddannelsesplan for anden og tredje praktikperiode
    1. Dagtilbudspædagogik
    2. Skole- og fritidspædagogik x
    3. Social- og specialpædagogik

 

Praktikstedet udfylder de hvide felter. Findes de efterspurgte oplysninger på praktikstedets hjemmeside, er det tilstrækkeligt at henvise til hjemmesiden.

Under de enkelte praktikperioder udfyldes de relevante praktikperioder med beskrivelser af, hvordan man på praktikstedet arbejder med de angivne videns-og færdighedsmål, hvordan studerende kan arbejde med målene. Og hvordan praktikstedet understøtter studerendes læring inde for dette. (De specialiseringsområder, som praktikstedet ikke tilbyder, kan slettes).

 

 

 

 

A. Beskrivelse af praktikstedet

Praktikstedets navn

KKFO Teglholmen v. Skolen i Sydhavnen

Adresse

Støberigade 3, 2450 København sv

Tlf.

82325010

E-mailadresse

Bw38@buf.kk.dk

Hjemmesideadresse

https://sis.aula.dk/

Åbningstider

6.15 – 17

Specialiseringsmuligheder på praktikstedet

For hurtigt overblik - sæt kryds ved de specialiseringsmuligheder, der er på praktikstedet. De 3 farver går igen i skabelonen nedenfor rettet mod de tre forskellige specialiseringsområder.

Dagtilbudspædagogik (Sæt kryds i det/de relevante felter)

 

Skole- og fritidspædagogik (Sæt kryds i det/de relevante felter)

X

Social- og specialpædagogik (Sæt kryds i det/de relevante felter)

 

Praktikstedets formål - jævnfør lovgrundlag

40

Bilag 7: Københavns Kommunes Fritidsordning (KKFO)

Københavns Kommune har et institutionstilbud til børn i indskolingen (fra børnehaveklassen til 3.

klassetrin) betegnet KKFO, Københavns Kommunes Fritidsordning. KKFO´en, som er etableret i

henhold til folkeskoleloven, er en integreret del af skolen beliggende på eller ved skolen med skolens

leder som overordnet leder og KKFO-lederen som en del af skolens ledelse. Forældrerådet for KKFO´en

har rådgivende kompetence, og skolebestyrelsen er fælles bestyrelse for KKFO og skole.

Alle almen- og specialskoler er organiseret med en KKFO.

1. Struktur

Københavns Kommunes Fritidsordning (KKFO) er oprettet i henhold til folkeskolelovens § 3 stk. 4.

KKFO’en er dermed del af skolens virksomhed og omfattet af de almindelige regler for folkeskolens

styrelse.

Borgerrepræsentationen fastsætter de overordnede mål og rammer for KKFO-ordningerne. Ifølge

bekendtgørelse om krav til mål- og indholdsbeskrivelse for skolefritidsordninger (BEK nr. 699 af

23/06/2014) skal skolen udforme en målsætning, som inden for rammerne af folkeskolens formål angiver

mål for samspillet mellem skolefritidsordningens pædagogiske aktiviteter, skolens undervisning og

samarbejdet mellem skole og hjem.

Skolebestyrelsen fastsætter principper for skolens virksomhed inden for de overordnede mål og rammer

og generelle retningslinjer, som Borgerrepræsentationen og Børne- og Ungdomsudvalget har fastsat.

Forældrerådet er et rådgivende organ, der skal høres i alle spørgsmål vedrørende KKFO’ens virksomhed.

Fritidspædagogiske principper og pejlemærker for KKFO’er i Københavns Kommune

Følgende principper gælder for fritidspædagogikken i KKFO’er i Københavns Kommune:

KKFO’erne i Københavns Kommune skal tilbyde børn et fysisk, psykisk og æstetisk børnemiljø,

som fremmer deres trivsel, sundhed, udvikling, leg og læring

KKFO’erne skal sikre, at alle børn er en del af et stærkt og forpligtende børnefællesskab, hvor

børnenes mulighed for selvbestemmelse kan udfolde sig. Ved at få medbestemmelse skal børnene

tage medansvar og udvikle forståelse for demokrati

KKFO’erne skal give børn mulighed for at indgå i tætte og gode relationer til professionelle

voksne

KKFO’erne skal fremme børns sproglige, æstetiske og kropslige udtryksformer, deres sundhed

og kendskab til naturen.

Det pædagogiske arbejde i KKFO’er tager udgangspunkt i det brede læringssyn, hvor læring

drejer sig om tilegnelse af viden, dannelse og færdigheder, samt udvikling af sociale kompetencer,

livslæring, leg og livsduelighed. Udgangspunktet er, at læring sker gennem leg, relationer, planlagte

og spontane aktiviteter og ved at blive udfordret i en tryg ramme

Bilaget sidst opdateret: 1.10.2020

41

Leg, dannelse og læring sker i børnefællesskaber, som det pædagogiske personale fastsætter

rammerne for. Legen har en værdi i sig selv – både som en aktivitet, men også som en måde at

være i verden på. Den pædagogiske praksis i KKFO’erne skal være præget af en legende,

eksperimenterende og undersøgende tilgang, hvor der tages afsæt i børnenes interesser og

perspektiv, uanset om der er tale om rutiner, planlagte eller spontane, voksen- eller

børneinitierede aktiviteter. Målet er, at der er en ligelig fordeling mellem voksen- og

børneinitierede aktiviteter

KKFO’erne skal sikre, at børn som er i en udsat position, mødes med passende udfordringer og

positive forventninger i gode pædagogiske læringsmiljøer og i børnefællesskabet. Det

pædagogiske personale i KKFO’en har ansvar for at støtte børn med udfordringer og sikre, at

alle er med i fællesskabet

KKFO’erne og skolen skal udvikle et fælles børnesyn, med det formål at skabe stærke

inkluderende fællesskaber, som alle børn er en del af. Samarbejdet mellem KKFO’en og skolen

skal være præget af ligeværdighed og tillid, hvor de fælles indsatser skaber sammenhængene og

gode tilbud til børnene

KKFO’erne skal sammen med skolen skabe en sammenhængende overgang mellem skolens

undervisningsdel og KKFO’en, ligesom de – sammen med børnehaverne - skal skabe en god og

tryg overgang fra børnehave til KKFO

I forældresamarbejdet skal der være fokus på hvordan, der kan samarbejdes om barnets og

børnegruppens trivsel og læring på tværs af KKFO, skole og hjem. Forældresamarbejde skal være

præget af ligeværdighed mellem forældre, skole og KKFO

KKFO’erne skal også fremme lokale fællesskaber ved f.eks. at skabe kendskab til og samspil med

andre typer af fritidstilbud, herunder idrætsforeninger og kulturtilbud.

Kvaliteten i det fritidspædagogiske arbejde er beskrevet i de seks pejlemærker for pædagogisk kvalitet i

fritidsinstitutioner:

Sociale relationer – positiv voksenkontakt hver dag

Fritidsinstitutionens børn har mulighed for at indgå i tæt relation til en professionel voksen.

Fritidsinstitutionens børn møder professionelle voksne, der skaber et lydhørt, udfordrende og

medlevende dannelsesmiljø.

Inklusion og fællesskab – børne- og ungefællesskaber til alle

Fritidsinstitutionens børn lærer og får støtte til at indgå i fællesskaber med afsæt i deres faglige, personlige

og sociale ressourcer. Fritidsinstitutionens børn har mulighed for at udfolde sig - i samarbejde med andre

- om at løse opgaver og realisere drømme.

Sprogindsatsen – muligheder gennem sprog

Fritidsinstitutionens børn tilegner sig de sproglige kompetencer, der er nødvendige for at kunne indgå i

differentierede sammenhænge i samfundet. Fritidsinstitutionen styrker børns sproglige kompetencer så

de lærer at tage medbestemmelse og medansvar for eget og andres liv

42

Forældresamarbejde – forældrepartnerskab

Fritidsinstitutionen samarbejder med forældrene om børnenes trivsel, læring og dannelse.

Fritidsinstitutionen arbejder differentieret og ressourcebaseret med inddragelse af forældrene i

institutionens hverdag.

Sammenhæng – også i overgange

Fritidsinstitutionen samarbejder med skolen og andre samarbejdspartnere for at sikre trivsel og helhed i

barnets udvikling, dannelse og læring. Fritidsinstitutionens børn skal opleve overgange som sammenhængende.

Krav om refleksion og metodisk systematik i den pædagogiske praksis

Fritidsinstitutionen anvender metoder/systematikker i planlægningen af alle pædagogiske tiltag.

Fritidsinstitutionen gennemfører løbende evalueringer af de metoder og systematikker, institutionen

arbejder med.

Stærkt samarbejde

Desuden skal KKFO’en samarbejde med skolen og de øvrige institutioner i regi af Stærkt samarbejde

indenfor ”Mål for forpligtende samarbejde mellem skoler, institutioner og klubber”, hvor der er opstillet

mål for:

- Børn og unges kulturfællesskaber i centrum

- Udsatte børn og unge

- Overgange

- Fælles fokus og fælles sprog

- Ledelsesmæssig forankring af samarbejdet

I regi af Stærkt samarbejde skal KKFO’en og skolen udvikle et fælles børnesyn med det formål at skabe

stærke inkluderende fællesskaber, som alle børn er en del af.

Læringsfokus op til skolestart

Jf. dagtilbudsloven skal KKFO’erne i perioden op til skolestart arbejde med de seks kompetenceområder,

der arbejdes med i børnehaveklassen eller temaerne i den pædagogiske læreplan. Det er skolelederen med

inddragelse af skolebestyrelsen og forældrerådet på KKFO, som træffer beslutning om dette.

2. Forældreråd

Forældrerådet skal høres i alle spørgsmål vedrørende KKFO’ens virksomhed, herunder fastsættelse af

pædagogiske mål og principper, forældresamarbejde, struktur, lokalemæssige forhold, budget og

ansættelse af personale m.v.

Forældrerådet har rådgivende kompetence. Ved udtalelse fra forældrerådet skal ikke blot flertallets

synspunkt, men også mindretallets synspunkt, fremgå.

43

Forældrerådet består af 3 eller 5 eller 7 medlemmer, valgt af og blandt forældre til børn i KKFO’en, samt

2 medarbejderrepræsentanter.

På mindre KKFO'er kan forældrekredsen beslutte, at antallet af forældrerepræsentanter nedsættes til 3.

Valgperioden er 2 år.

KKFO-lederen varetager forældrerådets sekretærfunktioner og deltager i forældrerådets møder.

Skolelederen kan deltage i forældrerådets møder.

Forældrerådet vælger sin formand blandt de forældrevalgte medlemmer og fastsætter selv sin

forretningsorden.

Forældrerådets møder skal foregå i en dialog. Forældreindflydelsen skal ikke alene foregå i dette forum,

da det er vigtigt at opretholde dialogen mellem forældregruppen og personalet, som skal foregå gennem

forældremøder, stuemøder og den daglige forældrekontakt.

Dialogen mellem de forældrevalgte forældrerådsmedlemmer, personalet og de øvrige forældre må tage sit

udgangspunkt i hele børnegruppens udvikling og interesser.

3. Indskrivning

Ansøgning om optagelse i KKFO'en foregår på skolen i forbindelse med skoleindskrivningen.

Optagelse i KKFO'en forudsætter, at barnet er indskrevet på skolen.

Visitation til KKFO'en for børn med særlige behov foregår fra forvaltningen.

Indskrivning af børn til KKFO'en foretages af den centrale pladsanvisning ud fra det lokale

indskrivningsteams forslag til fordeling af børn. Fordelingen sker i overensstemmelse med

Socialministeriets vejledende regler for anvisning af fritidshjemspladser. Disse regler finder også

anvendelse ved anvisning af pladser i KKFO'en.

4. Lokaler og bygningsmæssige forhold

KKFO'en har på linie med skoledelen sin egen base på skolen. Basen er det sted, hvor børn og personalet

i KKFO'en har deres hjembase, hvor det er muligt at præge rum og indretning efter de aktiviteter, der er

planlagt, og som samtidig giver rum for børnenes spontane leg.

Basen er så vidt muligt placeret i eller i umiddelbar nærhed af indskolingsområdet og vil ofte være en

integreret del af indskolingsområdet. Dette giver mulighed for, at man lokalt, i gensidig respekt for

hinandens ønsker om brug af lokalerne, kan ændre og udvide råderummet for børn og ansatte på

forskellige tidspunkter af dagen.

For KKFO’ens base gælder de samme pladskrav, som stilles til fritidshjem (2 m2 pr. barn).

I KKFO’er for børn med særlige behov skal de lokalemæssige forhold tilpasses børnenes behov ud fra

de normer og standarder, der gælder på området.

44

5. Budget

Borgerrepræsentationen har vedtaget, at budgettet til skoler med KKFO udmeldes i 3 delrammer:

• En til skolens almindelige undervisningsvirksomhed

• En til KKFO'ens virksomhed

• En til ufordelelige fællesudgifter primært af bygningsmæssig karakter

Delrammen til KKFO’ens virksomhed svarer til budgettet for fritidshjem.

Skolebestyrelsen kan i samråd med forældrerådet ansøge Børne- og Ungdomsforvaltningen om at

overføre uforbrugte driftsmidler mellem de tre delrammer.

6. Personaleforhold

KKFO'en får udmeldt en personalenormering, der svarer til fritidshjem efter Dagtilbudsloven.

Personalenormeringen i KKFO for børn med særlige behov beregnes ud fra børnenes særlige

vanskeligheder.

7. Åbningstid

KKFO’ens daglige åbningstid fastsættes af Københavns Kommune. Ændringer i den daglige åbningstid

skal meddeles med rimeligt varsel. KKFO’en har åbent hele dagen på skolefridage

8. Forældrebetaling

Forældrebetalingens størrelse fastsættes af Borgerrepræsentationen og følger Københavns Kommunes

takst for ophold i fritidshjem oprettet i henhold til Dagtilbudsloven.

Socialministeriets bekendtgørelse om forældrebetaling for ophold i dagtilbud for børn gælder også for

KKFO, for så vidt angår reglerne om søskenderabat, økonomiske og socialpædagogiske fripladser.

Forældrebetalingen for ophold i KKFO for børn med nedsat funktionsevne følger ligeledes reglerne i

Socialministeriets bekendtgørelse.

Forældrebetalingen opkræves centralt.

9. Skoleskemaet

Af hensyn til KKFO’ens åbningstid skal skolebestyrelsen sikre, at undervisningen for elever i

børnehaveklasse til og med 3. klasse begynder i 1. lektion.

10. Ledelse

Skolelederen har den pædagogiske og administrative ledelse af skolen, herunder KKFO-tilbuddet, og

KKFO-lederen har den daglige ledelse af ordningen.

KKFO-lederne indgår som medlemmer af skolens samlede ledelse, og ledelsesfunktionerne skal foregå i

et tæt samarbejde for at sikre, at KKFO’erne og skolen tilsammen på hver sin måde og inden for hvert

sit virkefelt medvirker til at opfylde Folkeskoleloven, de af Borgerrepræsentationen fastsatte overordnede

45

mål og rammer og øvrige målsætninger. De skal samtidigt følge de principper og mål, som

skolebestyrelserne har fastsat for den enkelte skole.

11. Kompetenceforhold

Skolelederen har det administrative og pædagogiske ansvar for KKFO-ordningen, medens

skolebestyrelsen varetager tilsynet med KKFO-ordningen, godkender budgettet m.v.

Til at varetage kontakten til forældrerådet kan skolebestyrelsen udpege et forældrevalgt medlem af

skolebestyrelsen til at deltage i forældrerådets møde. KKFO-lederen varetager den daglige administrative

og pædagogiske ledelse under ansvar over for skolelederen.

12. Tilsyn

Tilsynets omfang følger principperne for tilsyn i fritidshjem oprettet efter Dagtilbudsloven, samt det

gældende tilsynskoncept, som er besluttet i Københavns Kommune.

Bekendtgørelsen om tilsynet med folkeskolens elever i skoletiden finder ikke umiddelbart anvendelse.

Personalet i KKFO’en skal føre kontrol med børnenes fremmøde. Forældrene er forpligtet til at give

personalet besked om fravær.

13. Børnemiljøvurderinger i KKFO’er

Alle KKFO’er skal udarbejde en børnemiljøvurdering (jf. Dagtilbudsloven § 45, kapitel 6) KKFO’ens

børnemiljøvurdering skal indgå som en del af skolens undervisningsmiljøvurdering. Der er ikke specifikke

metodekrav til udførelsen af vurderingen, men det er et krav, at vurderingen indeholder fire faser: 1.

Kortlægning 2. Beskrivelse og vurdering 3. Handlingsplan 4. Retningslinjer for opfølgning. KKFO´ens

forældreråd skal inddrages i dette arbejde.

14. Projekt-/arbejdsgrupper

KKFO-medarbejderne skal være repræsenteret i skolens forskellige projekt- eller arbejdsgrupper, hvor

det er naturligt i forhold til deres arbejdsopgaver. Det gælder først og fremmest skolens udviklingsgruppe.

Hvis skolen har et indskolingsråd eller lignende, skal KKFO-medarbejdere have plads dér.

KKFO’s medlemskab af Pædagogisk Råd indebærer, at dets medlemmer har ligeberettiget adgang til

skolens forskellige projekt- eller arbejdsgrupper.

15. Ansættelse/afskedigelse af personale i KKFO

Med hensyn til ansættelse og afskedigelse af personale henvises til Københavns Kommunes almindelige

regler herom samt de af Børne- og Ungdomsforvaltningens Hoved MED fastsatte bestemmelser om

ansættelse og forfremmelse.

16. Støttepædagogressourcer

Tildeling af støttepædagogtimer til KKFO'en tildeles efter samme principper som ved fritidshjem oprettet

efter Dagtilbudsloven.

46

17. Udvidelse af KKFO med integreret overbygning

Der er i folkeskolelovens bestemmelser ikke fastsat en øvre aldersgrænse for benyttelse af KKFO, som

således også kan omfatte et klubtilbud for elever i 4., 5. og 6. klasse. Ungdomsklubtilbud kan som en

forsøgsordning desuden etableres som KKFO for 7.-9. klassetrin på vilkår svarende til nedenstående for

så vidt angår ungdomsklubben.

En aldersmæssig udvidelse af målgruppen for en eksisterende KKFO til også at omfatte elever på 4., 5.

og 6. klassetrin etableres som en integreret overbygning under iagttagelse af følgende forhold:

• en integreret overbygning underlægges de samme mål og rammer, der gælder for fritidsklubber

oprettet i henhold til Dagtilbudsloven og som er fastsat af Borgerrepræsentationen

• optagelse i en integreret overbygning på en eksisterende KKFO forudsætter, at barnet er indskrevet

på skolen

• den personalenormering, der udmeldes til en integreret overbygning, svarer til en

fritidskluboverbygning efter Dagtilbudsloven

• der udmeldes et fælles budget med en delramme til en integreret overbygnings virksomhed

• den budgetramme, der udmeldes til en integreret overbygnings virksomhed, svarer til budgettet for en

tilsvarende fritidskluboverbygning oprettet i henhold til Dagtilbudsloven

• medlemsbetalingens størrelse følger Københavns Kommunes takster for ophold i klub oprettet i

henhold til Dagtilbudsloven, som er fastsat af Borgerrepræsentationen

• tilsynet følger principperne for tilsyn i fritidsklubber oprettet efter Dagtilbudsloven.

Beskrivelse af brugergruppen

Teglholmen er en bydel i rivende udvikling, hvor byggerier skyder frem med lynets hast. Her er derfor mange tilflyttere, og brugergruppen bærer præg af at være nyetablerede og mangfoldig.

Her er mange søskendebørn.

Antal børn/unge/voksne

Ca. 390 børn og  20 pædagogisk personale, herudover studerende og vikarer.

Aldersgruppe

6 -10 år

Arbejdsmetoder:

Kort beskrivelse af praktikstedets pædagogiske praksis herunder det teoretiske og metodiske grundlag. (Uddybes senere i relation til uddannelsesplanens videns- og færdighedsmål)

At være pædagog i KKFO Teglholmen er en kombinationsstilling, der til dels understøtter den faglige læring i skolen og samtidig træner og udvikler barnets sociale kompetencer i demokratiske fællesskaber. Foruden lovkrav på området, arbejder vi med de 6 pejlemærker i Københavns kommune.

 

  • Sociale relationer – Positiv voksenkontakt hver dag
  • Inklusion og fællesskab – Børne og ungefælleskaber for alle
  • Sprogindsats – Muligheder gennem sprog
  • Forældresamarbejde - Forældrepartnerskab
  • Sammenhæng – Også i overgange
  • Krav om refleksion og metodisk systematik i den pædagogiske praksis

 

KKFO én er fuldt integreret del af skolen. Enhver klasse har tilknyttet en fast pædagog, der er med i klassen 7 timer om ugen og i øvrigt har et tæt samarbejde omkring barnets trivsel, med klassens lærere. Vi tænker i helheder for børnene og praktiserer sammenhæng i overgange mellem skole og KKFO tid. 

Fysiske rammer, ude og inde

Faciliteter (herunder faciliteter i lokalområdet)

Skolen i Sydhavnen er en nyere skole, der ligger ned til vandet. Skolen har maritim profil. I KKFO'tiden fisker vi og fanger krabber. Vi har en stor legeplads, en sportshal og en sansesal og to store værksteder, et til billedkunst og et til sløjd.

Ansatte

(Antal og faggrupper – pædagogisk faggruppe og andre faggrupper)

Pædagoger, medhjælpere, lønnede studerende og naturvejleder.

På skolen er der i øvrigt sundhedsplejerske, tandlæge, skolesocialrådgiver, skoleinklusionspædagog og skolepsykolog tilknyttet.

Vi har madskole med stort køkken, hvor børn dagligt deltager i tilberedning af frokost til skolens børn og personale.

Dato for sidste revidering

29/6-21