PRAKTIKBESKRIVELSE |
Praktikbeskrivelsen består af 3 hoveddele:
- Beskrivelse af praktikstedet
- Uddannelsesplan for første praktikperiode
- Pædagogens praksis
- Uddannelsesplan for anden og tredje praktikperiode
- Dagtilbudspædagogik
- Skole- og fritidspædagogik x
- Social- og specialpædagogik
Praktikstedet udfylder de hvide felter. Findes de efterspurgte oplysninger på praktikstedets hjemmeside, er det tilstrækkeligt at henvise til hjemmesiden.
Under de enkelte praktikperioder udfyldes de relevante praktikperioder med beskrivelser af, hvordan man på praktikstedet arbejder med de angivne videns-og færdighedsmål, hvordan studerende kan arbejde med målene. Og hvordan praktikstedet understøtter studerendes læring inde for dette. (De specialiseringsområder, som praktikstedet ikke tilbyder, kan slettes).
A. Beskrivelse af praktikstedet |
||
Praktikstedets navn |
KKFO Teglholmen v. Skolen i Sydhavnen |
|
Adresse |
Støberigade 3, 2450 København sv |
|
Tlf. |
82325010 |
|
E-mailadresse |
||
Hjemmesideadresse |
||
Åbningstider |
6.15 – 17 |
|
Specialiseringsmuligheder på praktikstedet For hurtigt overblik - sæt kryds ved de specialiseringsmuligheder, der er på praktikstedet. De 3 farver går igen i skabelonen nedenfor rettet mod de tre forskellige specialiseringsområder. |
Dagtilbudspædagogik (Sæt kryds i det/de relevante felter) |
|
Skole- og fritidspædagogik (Sæt kryds i det/de relevante felter) |
X |
|
Social- og specialpædagogik (Sæt kryds i det/de relevante felter) |
|
|
Praktikstedets formål - jævnfør lovgrundlag |
40 Bilag 7: Københavns Kommunes Fritidsordning (KKFO) Københavns Kommune har et institutionstilbud til børn i indskolingen (fra børnehaveklassen til 3. klassetrin) betegnet KKFO, Københavns Kommunes Fritidsordning. KKFO´en, som er etableret i henhold til folkeskoleloven, er en integreret del af skolen beliggende på eller ved skolen med skolens leder som overordnet leder og KKFO-lederen som en del af skolens ledelse. Forældrerådet for KKFO´en har rådgivende kompetence, og skolebestyrelsen er fælles bestyrelse for KKFO og skole. Alle almen- og specialskoler er organiseret med en KKFO. 1. Struktur Københavns Kommunes Fritidsordning (KKFO) er oprettet i henhold til folkeskolelovens § 3 stk. 4. KKFO’en er dermed del af skolens virksomhed og omfattet af de almindelige regler for folkeskolens styrelse. Borgerrepræsentationen fastsætter de overordnede mål og rammer for KKFO-ordningerne. Ifølge bekendtgørelse om krav til mål- og indholdsbeskrivelse for skolefritidsordninger (BEK nr. 699 af 23/06/2014) skal skolen udforme en målsætning, som inden for rammerne af folkeskolens formål angiver mål for samspillet mellem skolefritidsordningens pædagogiske aktiviteter, skolens undervisning og samarbejdet mellem skole og hjem. Skolebestyrelsen fastsætter principper for skolens virksomhed inden for de overordnede mål og rammer og generelle retningslinjer, som Borgerrepræsentationen og Børne- og Ungdomsudvalget har fastsat. Forældrerådet er et rådgivende organ, der skal høres i alle spørgsmål vedrørende KKFO’ens virksomhed. Fritidspædagogiske principper og pejlemærker for KKFO’er i Københavns Kommune Følgende principper gælder for fritidspædagogikken i KKFO’er i Københavns Kommune: • KKFO’erne i Københavns Kommune skal tilbyde børn et fysisk, psykisk og æstetisk børnemiljø, som fremmer deres trivsel, sundhed, udvikling, leg og læring • KKFO’erne skal sikre, at alle børn er en del af et stærkt og forpligtende børnefællesskab, hvor børnenes mulighed for selvbestemmelse kan udfolde sig. Ved at få medbestemmelse skal børnene tage medansvar og udvikle forståelse for demokrati • KKFO’erne skal give børn mulighed for at indgå i tætte og gode relationer til professionelle voksne • KKFO’erne skal fremme børns sproglige, æstetiske og kropslige udtryksformer, deres sundhed og kendskab til naturen. • Det pædagogiske arbejde i KKFO’er tager udgangspunkt i det brede læringssyn, hvor læring drejer sig om tilegnelse af viden, dannelse og færdigheder, samt udvikling af sociale kompetencer, livslæring, leg og livsduelighed. Udgangspunktet er, at læring sker gennem leg, relationer, planlagte og spontane aktiviteter og ved at blive udfordret i en tryg ramme Bilaget sidst opdateret: 1.10.2020 41 • Leg, dannelse og læring sker i børnefællesskaber, som det pædagogiske personale fastsætter rammerne for. Legen har en værdi i sig selv – både som en aktivitet, men også som en måde at være i verden på. Den pædagogiske praksis i KKFO’erne skal være præget af en legende, eksperimenterende og undersøgende tilgang, hvor der tages afsæt i børnenes interesser og perspektiv, uanset om der er tale om rutiner, planlagte eller spontane, voksen- eller børneinitierede aktiviteter. Målet er, at der er en ligelig fordeling mellem voksen- og børneinitierede aktiviteter • KKFO’erne skal sikre, at børn som er i en udsat position, mødes med passende udfordringer og positive forventninger i gode pædagogiske læringsmiljøer og i børnefællesskabet. Det pædagogiske personale i KKFO’en har ansvar for at støtte børn med udfordringer og sikre, at alle er med i fællesskabet • KKFO’erne og skolen skal udvikle et fælles børnesyn, med det formål at skabe stærke inkluderende fællesskaber, som alle børn er en del af. Samarbejdet mellem KKFO’en og skolen skal være præget af ligeværdighed og tillid, hvor de fælles indsatser skaber sammenhængene og gode tilbud til børnene • KKFO’erne skal sammen med skolen skabe en sammenhængende overgang mellem skolens undervisningsdel og KKFO’en, ligesom de – sammen med børnehaverne - skal skabe en god og tryg overgang fra børnehave til KKFO • I forældresamarbejdet skal der være fokus på hvordan, der kan samarbejdes om barnets og børnegruppens trivsel og læring på tværs af KKFO, skole og hjem. Forældresamarbejde skal være præget af ligeværdighed mellem forældre, skole og KKFO • KKFO’erne skal også fremme lokale fællesskaber ved f.eks. at skabe kendskab til og samspil med andre typer af fritidstilbud, herunder idrætsforeninger og kulturtilbud. Kvaliteten i det fritidspædagogiske arbejde er beskrevet i de seks pejlemærker for pædagogisk kvalitet i fritidsinstitutioner: Sociale relationer – positiv voksenkontakt hver dag Fritidsinstitutionens børn har mulighed for at indgå i tæt relation til en professionel voksen. Fritidsinstitutionens børn møder professionelle voksne, der skaber et lydhørt, udfordrende og medlevende dannelsesmiljø. Inklusion og fællesskab – børne- og ungefællesskaber til alle Fritidsinstitutionens børn lærer og får støtte til at indgå i fællesskaber med afsæt i deres faglige, personlige og sociale ressourcer. Fritidsinstitutionens børn har mulighed for at udfolde sig - i samarbejde med andre - om at løse opgaver og realisere drømme. Sprogindsatsen – muligheder gennem sprog Fritidsinstitutionens børn tilegner sig de sproglige kompetencer, der er nødvendige for at kunne indgå i differentierede sammenhænge i samfundet. Fritidsinstitutionen styrker børns sproglige kompetencer så de lærer at tage medbestemmelse og medansvar for eget og andres liv 42 Forældresamarbejde – forældrepartnerskab Fritidsinstitutionen samarbejder med forældrene om børnenes trivsel, læring og dannelse. Fritidsinstitutionen arbejder differentieret og ressourcebaseret med inddragelse af forældrene i institutionens hverdag. Sammenhæng – også i overgange Fritidsinstitutionen samarbejder med skolen og andre samarbejdspartnere for at sikre trivsel og helhed i barnets udvikling, dannelse og læring. Fritidsinstitutionens børn skal opleve overgange som sammenhængende. Krav om refleksion og metodisk systematik i den pædagogiske praksis Fritidsinstitutionen anvender metoder/systematikker i planlægningen af alle pædagogiske tiltag. Fritidsinstitutionen gennemfører løbende evalueringer af de metoder og systematikker, institutionen arbejder med. Stærkt samarbejde Desuden skal KKFO’en samarbejde med skolen og de øvrige institutioner i regi af Stærkt samarbejde indenfor ”Mål for forpligtende samarbejde mellem skoler, institutioner og klubber”, hvor der er opstillet mål for: - Børn og unges kulturfællesskaber i centrum - Udsatte børn og unge - Overgange - Fælles fokus og fælles sprog - Ledelsesmæssig forankring af samarbejdet I regi af Stærkt samarbejde skal KKFO’en og skolen udvikle et fælles børnesyn med det formål at skabe stærke inkluderende fællesskaber, som alle børn er en del af. Læringsfokus op til skolestart Jf. dagtilbudsloven skal KKFO’erne i perioden op til skolestart arbejde med de seks kompetenceområder, der arbejdes med i børnehaveklassen eller temaerne i den pædagogiske læreplan. Det er skolelederen med inddragelse af skolebestyrelsen og forældrerådet på KKFO, som træffer beslutning om dette. 2. Forældreråd Forældrerådet skal høres i alle spørgsmål vedrørende KKFO’ens virksomhed, herunder fastsættelse af pædagogiske mål og principper, forældresamarbejde, struktur, lokalemæssige forhold, budget og ansættelse af personale m.v. Forældrerådet har rådgivende kompetence. Ved udtalelse fra forældrerådet skal ikke blot flertallets synspunkt, men også mindretallets synspunkt, fremgå. 43 Forældrerådet består af 3 eller 5 eller 7 medlemmer, valgt af og blandt forældre til børn i KKFO’en, samt 2 medarbejderrepræsentanter. På mindre KKFO'er kan forældrekredsen beslutte, at antallet af forældrerepræsentanter nedsættes til 3. Valgperioden er 2 år. KKFO-lederen varetager forældrerådets sekretærfunktioner og deltager i forældrerådets møder. Skolelederen kan deltage i forældrerådets møder. Forældrerådet vælger sin formand blandt de forældrevalgte medlemmer og fastsætter selv sin forretningsorden. Forældrerådets møder skal foregå i en dialog. Forældreindflydelsen skal ikke alene foregå i dette forum, da det er vigtigt at opretholde dialogen mellem forældregruppen og personalet, som skal foregå gennem forældremøder, stuemøder og den daglige forældrekontakt. Dialogen mellem de forældrevalgte forældrerådsmedlemmer, personalet og de øvrige forældre må tage sit udgangspunkt i hele børnegruppens udvikling og interesser. 3. Indskrivning Ansøgning om optagelse i KKFO'en foregår på skolen i forbindelse med skoleindskrivningen. Optagelse i KKFO'en forudsætter, at barnet er indskrevet på skolen. Visitation til KKFO'en for børn med særlige behov foregår fra forvaltningen. Indskrivning af børn til KKFO'en foretages af den centrale pladsanvisning ud fra det lokale indskrivningsteams forslag til fordeling af børn. Fordelingen sker i overensstemmelse med Socialministeriets vejledende regler for anvisning af fritidshjemspladser. Disse regler finder også anvendelse ved anvisning af pladser i KKFO'en. 4. Lokaler og bygningsmæssige forhold KKFO'en har på linie med skoledelen sin egen base på skolen. Basen er det sted, hvor børn og personalet i KKFO'en har deres hjembase, hvor det er muligt at præge rum og indretning efter de aktiviteter, der er planlagt, og som samtidig giver rum for børnenes spontane leg. Basen er så vidt muligt placeret i eller i umiddelbar nærhed af indskolingsområdet og vil ofte være en integreret del af indskolingsområdet. Dette giver mulighed for, at man lokalt, i gensidig respekt for hinandens ønsker om brug af lokalerne, kan ændre og udvide råderummet for børn og ansatte på forskellige tidspunkter af dagen. For KKFO’ens base gælder de samme pladskrav, som stilles til fritidshjem (2 m2 pr. barn). I KKFO’er for børn med særlige behov skal de lokalemæssige forhold tilpasses børnenes behov ud fra de normer og standarder, der gælder på området. 44 5. Budget Borgerrepræsentationen har vedtaget, at budgettet til skoler med KKFO udmeldes i 3 delrammer: • En til skolens almindelige undervisningsvirksomhed • En til KKFO'ens virksomhed • En til ufordelelige fællesudgifter primært af bygningsmæssig karakter Delrammen til KKFO’ens virksomhed svarer til budgettet for fritidshjem. Skolebestyrelsen kan i samråd med forældrerådet ansøge Børne- og Ungdomsforvaltningen om at overføre uforbrugte driftsmidler mellem de tre delrammer. 6. Personaleforhold KKFO'en får udmeldt en personalenormering, der svarer til fritidshjem efter Dagtilbudsloven. Personalenormeringen i KKFO for børn med særlige behov beregnes ud fra børnenes særlige vanskeligheder. 7. Åbningstid KKFO’ens daglige åbningstid fastsættes af Københavns Kommune. Ændringer i den daglige åbningstid skal meddeles med rimeligt varsel. KKFO’en har åbent hele dagen på skolefridage 8. Forældrebetaling Forældrebetalingens størrelse fastsættes af Borgerrepræsentationen og følger Københavns Kommunes takst for ophold i fritidshjem oprettet i henhold til Dagtilbudsloven. Socialministeriets bekendtgørelse om forældrebetaling for ophold i dagtilbud for børn gælder også for KKFO, for så vidt angår reglerne om søskenderabat, økonomiske og socialpædagogiske fripladser. Forældrebetalingen for ophold i KKFO for børn med nedsat funktionsevne følger ligeledes reglerne i Socialministeriets bekendtgørelse. Forældrebetalingen opkræves centralt. 9. Skoleskemaet Af hensyn til KKFO’ens åbningstid skal skolebestyrelsen sikre, at undervisningen for elever i børnehaveklasse til og med 3. klasse begynder i 1. lektion. 10. Ledelse Skolelederen har den pædagogiske og administrative ledelse af skolen, herunder KKFO-tilbuddet, og KKFO-lederen har den daglige ledelse af ordningen. KKFO-lederne indgår som medlemmer af skolens samlede ledelse, og ledelsesfunktionerne skal foregå i et tæt samarbejde for at sikre, at KKFO’erne og skolen tilsammen på hver sin måde og inden for hvert sit virkefelt medvirker til at opfylde Folkeskoleloven, de af Borgerrepræsentationen fastsatte overordnede 45 mål og rammer og øvrige målsætninger. De skal samtidigt følge de principper og mål, som skolebestyrelserne har fastsat for den enkelte skole. 11. Kompetenceforhold Skolelederen har det administrative og pædagogiske ansvar for KKFO-ordningen, medens skolebestyrelsen varetager tilsynet med KKFO-ordningen, godkender budgettet m.v. Til at varetage kontakten til forældrerådet kan skolebestyrelsen udpege et forældrevalgt medlem af skolebestyrelsen til at deltage i forældrerådets møde. KKFO-lederen varetager den daglige administrative og pædagogiske ledelse under ansvar over for skolelederen. 12. Tilsyn Tilsynets omfang følger principperne for tilsyn i fritidshjem oprettet efter Dagtilbudsloven, samt det gældende tilsynskoncept, som er besluttet i Københavns Kommune. Bekendtgørelsen om tilsynet med folkeskolens elever i skoletiden finder ikke umiddelbart anvendelse. Personalet i KKFO’en skal føre kontrol med børnenes fremmøde. Forældrene er forpligtet til at give personalet besked om fravær. 13. Børnemiljøvurderinger i KKFO’er Alle KKFO’er skal udarbejde en børnemiljøvurdering (jf. Dagtilbudsloven § 45, kapitel 6) KKFO’ens børnemiljøvurdering skal indgå som en del af skolens undervisningsmiljøvurdering. Der er ikke specifikke metodekrav til udførelsen af vurderingen, men det er et krav, at vurderingen indeholder fire faser: 1. Kortlægning 2. Beskrivelse og vurdering 3. Handlingsplan 4. Retningslinjer for opfølgning. KKFO´ens forældreråd skal inddrages i dette arbejde. 14. Projekt-/arbejdsgrupper KKFO-medarbejderne skal være repræsenteret i skolens forskellige projekt- eller arbejdsgrupper, hvor det er naturligt i forhold til deres arbejdsopgaver. Det gælder først og fremmest skolens udviklingsgruppe. Hvis skolen har et indskolingsråd eller lignende, skal KKFO-medarbejdere have plads dér. KKFO’s medlemskab af Pædagogisk Råd indebærer, at dets medlemmer har ligeberettiget adgang til skolens forskellige projekt- eller arbejdsgrupper. 15. Ansættelse/afskedigelse af personale i KKFO Med hensyn til ansættelse og afskedigelse af personale henvises til Københavns Kommunes almindelige regler herom samt de af Børne- og Ungdomsforvaltningens Hoved MED fastsatte bestemmelser om ansættelse og forfremmelse. 16. Støttepædagogressourcer Tildeling af støttepædagogtimer til KKFO'en tildeles efter samme principper som ved fritidshjem oprettet efter Dagtilbudsloven. 46 17. Udvidelse af KKFO med integreret overbygning Der er i folkeskolelovens bestemmelser ikke fastsat en øvre aldersgrænse for benyttelse af KKFO, som således også kan omfatte et klubtilbud for elever i 4., 5. og 6. klasse. Ungdomsklubtilbud kan som en forsøgsordning desuden etableres som KKFO for 7.-9. klassetrin på vilkår svarende til nedenstående for så vidt angår ungdomsklubben. En aldersmæssig udvidelse af målgruppen for en eksisterende KKFO til også at omfatte elever på 4., 5. og 6. klassetrin etableres som en integreret overbygning under iagttagelse af følgende forhold: • en integreret overbygning underlægges de samme mål og rammer, der gælder for fritidsklubber oprettet i henhold til Dagtilbudsloven og som er fastsat af Borgerrepræsentationen • optagelse i en integreret overbygning på en eksisterende KKFO forudsætter, at barnet er indskrevet på skolen • den personalenormering, der udmeldes til en integreret overbygning, svarer til en fritidskluboverbygning efter Dagtilbudsloven • der udmeldes et fælles budget med en delramme til en integreret overbygnings virksomhed • den budgetramme, der udmeldes til en integreret overbygnings virksomhed, svarer til budgettet for en tilsvarende fritidskluboverbygning oprettet i henhold til Dagtilbudsloven • medlemsbetalingens størrelse følger Københavns Kommunes takster for ophold i klub oprettet i henhold til Dagtilbudsloven, som er fastsat af Borgerrepræsentationen • tilsynet følger principperne for tilsyn i fritidsklubber oprettet efter Dagtilbudsloven. |
|
Beskrivelse af brugergruppen |
Teglholmen er en bydel i rivende udvikling, hvor byggerier skyder frem med lynets hast. Her er derfor mange tilflyttere, og brugergruppen bærer præg af at være nyetablerede og mangfoldig. Her er mange søskendebørn. |
|
Antal børn/unge/voksne |
Ca. 390 børn og 20 pædagogisk personale, herudover studerende og vikarer. |
|
Aldersgruppe |
6 -10 år |
|
Arbejdsmetoder: Kort beskrivelse af praktikstedets pædagogiske praksis herunder det teoretiske og metodiske grundlag. (Uddybes senere i relation til uddannelsesplanens videns- og færdighedsmål) |
At være pædagog i KKFO Teglholmen er en kombinationsstilling, der til dels understøtter den faglige læring i skolen og samtidig træner og udvikler barnets sociale kompetencer i demokratiske fællesskaber. Foruden lovkrav på området, arbejder vi med de 6 pejlemærker i Københavns kommune.
KKFO én er fuldt integreret del af skolen. Enhver klasse har tilknyttet en fast pædagog, der er med i klassen 7 timer om ugen og i øvrigt har et tæt samarbejde omkring barnets trivsel, med klassens lærere. Vi tænker i helheder for børnene og praktiserer sammenhæng i overgange mellem skole og KKFO tid. |
|
Fysiske rammer, ude og inde Faciliteter (herunder faciliteter i lokalområdet) |
Skolen i Sydhavnen er en nyere skole, der ligger ned til vandet. Skolen har maritim profil. I KKFO'tiden fisker vi og fanger krabber. Vi har en stor legeplads, en sportshal og en sansesal og to store værksteder, et til billedkunst og et til sløjd. |
|
Ansatte (Antal og faggrupper – pædagogisk faggruppe og andre faggrupper) |
Pædagoger, medhjælpere, lønnede studerende og naturvejleder. På skolen er der i øvrigt sundhedsplejerske, tandlæge, skolesocialrådgiver, skoleinklusionspædagog og skolepsykolog tilknyttet. Vi har madskole med stort køkken, hvor børn dagligt deltager i tilberedning af frokost til skolens børn og personale. |
|
Dato for sidste revidering |
29/6-21 |