Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Skolen I Sydhavnens logo
Mobil menu

Referat skolebestyrelsen 27. april 2022

Deltagere:

Caroline Norén Stevns Formand (Idamarie 6A, Emanuel 2U, Leonora 8V)

Signe Kragelund Schmidt (William 2Y, Valdemar 6B)

Helen Duus Møllerskov (Ella 8V, Eik 5V)

Louise Slothuus Pedersen (Oskar 5X, Fiona 1X)

Marianne Røder Pedersen (Lilli 6D, Cecilie 8X)

 

Jannie Brix-Vallentin (Lærer)

Robert Michael Walker (Pædagog)

Jannie Brix-Vallentin (Lærer)

Rasmus Ørnemose Peetz (Lærer Elevrådet)

 

Line Rask (Afdelingsleder)

Lotte Schultz (Afdelingsleder)

Mette Buus Brandt (Afdelingsleder)

Morten Biering (Skoleleder)

Michael Raagefelt Langkilde (KKFO-leder)

Afbud:

Casper Karim Forsström (Sophia 4X)

Friederike Juliane Benecke (Luke 0X)

Regina Elisabeth Birkemosegård (Filippa 2X, Jonathan 3D)

Anna Rasmussen, KKFO-forældreråd (Karen 1Y)

Birgitte Kongsted (William 7V)

Maria Illum Mørk Thor (Leonora 0U)

Randi Munk-Jakobsen (Hannibal 4Y, Atlas 1X)

Nadia Boie Halberg Sørensen (Catalina 3D)

 

Dagsorden:

Referat:

  1. Nyt fra:

Hvert punkt får 2 minutter til kort at gennemgå de vigtigste ting siden sidst.

    1. Nyt fra elevrådet
    2. Nyt fra medarbejdere lærere
    3. Nyt fra medarbejdere pædagoger
    4. Nyt fra ledelsen
      1. Herunder sprogundervisning
    5. Nyt fra formanden

Evt. spørgsmål til punkterne stilles til sidst, som opsamling på dagsordenens punkt 1.

Elevrådet: Det andet mødet efter nedlukningen er afholdt og eleverne synes det er dejligt. Helene er startet som den anden elevrådslærer. Der var to punkter på sidste møde; Boldbaneskemaet; som elevrådet har kørt med stort set selv og det er blevet modtaget i huset.

Madudvalget har arbejdet med, hvordan madskolen kan organiseres og hvad der kan være muligt for fremtidig madskolen.

8. klasserne har ønsker om, hvor de kan holde frikvarter og pauser.

Elevrådet er i gang med i samarbejde den maritime projektuge, hvordan de kan være involveret i den del.

Pædagogerne: Der er fokus på at der snart kommer børn fra børnehaverne her 1. maj og som skal komme ind i huset. Det betyder også at 3. klasserne er på vej over i klubben. KKFO har gang i Champion League og det betyder der nu er gang i noget på tværs af ”KKFO-huset”

Lærerne: Der er gået i gang med skoleplanen, hvor der også tales om næste skoleårs fagfordeling. I år bliver der diskuteret om muligheden for at nyuddannede lærere starter med færre undervisningstimer. Der har været talt om at den øgende mulighed for to-lærertimer som udskolingen og mellemtrinnet har haft i dette skoleår og som indskolingen også gerne ønsker at have en mulighed for. Intet er besluttet, men det er ud fra de sidste input der kom fra bestyrelsen sidste møde om at have kortere skoledage som muligt.

Kan referatet blive sendt til personalet? Det tænker bestyrelsen er fint.

På sidste lærermøde blev det nævnt for personalet, at skolen i januar måned var den skole har det højeste korttidsfravær i kommunen. Bestyrelsen ønsker at følge op på det.

Ledelsen: Som noget nyt skal der arbejdes med skoleplanen, hvor TR og ledelsen drøfter skoleplan, der fremlægges på personalet der drøfter det med TR.

Skolen bruger i 2021 3,2 mio på vikarer. Det er blevet præsenteret personalet jf. også at korttidsfraværet er præsenteret personalet. Direktionen har fokus på fravær i kommunen og derfor kommer der også mere fokus hvor fraværet ligger.

Der er kommet ny arbejdstidsaftale, hvor der kan komme nogle ændringer i lønningerne. Det ønskes at lærernes lønninger bliver mere gennemsigtige og hvor der er nogle tillæg der har fokus på fastholdelse og et ønske om en generel lønstigning i kommunen på sigt. Forhåndsaftalen kom ud mandag 4. april.

Der er store rekrutteringsudfordringer. Bestyrelsen skal tage stilling til, om vi kan lave et loft i forhold til hvor mange hold vi kan udbyde.

Pricipielt er bestyrelsen tilfredse med at skolen kan udbyde både tysk og fransk, muligheden for at det kan udbydes. Det er ikke optimalt der ikke er helt frit valg for fag, men det skal kunne hænge sammen for både skolen og personalet. Vi informerer, at der er et prioriteret valg. Vi skal forholde os t,il hvordan vi prioritere. Hvor mange kan der være på hvert hold. Vi tager udgangspunkt i de samme principper som vi bruger for valgfagene. Evt. en motiveret ansøgning.

Formanden: Der er forældrehenvendelser fra 5V til bestyrelsen, hvor de udtrykker bekymring. Bestyrelsen ønsker tilbagemelding på det forældremøde der har været afholdt i 5V.

 

  1. Pause

 Mad.

  1. Valg til bestyrelsen:
    1. Vi skal vide hvem fra den nuværende bestyrelse der genopstiller.

 

Genopstiller:

Friederike Juliane Benecke (Luke 0X)

Signe Kragelund Schmidt (William 2Y, Valdemar 6B)

Louise Slothuus Pedersen (Oskar 5X, Fiona 1X)

 

Genopstiller ikke:

Helen Duus Møllerskov (Ella 8V, Eik 5V)

Birgitte Kongsted (William 7V)

Marianne Røder Pedersen (Lilli 6D, Cecilie 8X)

Casper Karim Forsström (Sophia 4X)

Caroline Norén Stevns Formand (Idamarie 6A, Emanuel 2U, Leonora 8V)

 

 

Som det ser ud nu mangler der valg til 4 ordinære medlemmer og mange suppleanter

 

 

  1. KKFO-principper
    1. Vi skal drøfte og evt. godkende to principper om KKFO (Bilag)

 

Præsentation af princippet for forældrerådet. Som det princip der er skrevet er nu, så lægges der op til, at forældrerådsrep. har plads i bestyrelsen, men ikke stemmeret. Der er møder 4 gange om året i forældrerådet, de drøfter fx mobilpolitik i KKFO og bruges til at pejle ”stemninger”

Der skal indskrives i forretningsordenen, hvordan bestyrelsen ønsker at forældrerådet indgår.

Skolebestyrelsen er også bestyrelse for KKFO – forældrerådet er et råd, der kan arbejde for bestyrelsen i forhold til KKFO.

Bestyrelsen godkender det princip der præsenteres, men med en opfordring til at forældrerådet identificerer, hvilke værdier og temaer der skal være i spil i KKFO også ud fra hvad der fungerer godt i den praksis der er og hvad der kan udbygges på. Et fokus kunne være fokus på hvordan der arbejdes ud fra tilsynsrapporten.

Bestyrelsen godkender de to principper, der er fremlagt.

  1. Kontaktforældremøde
    1. Der planlægges et møde.

Der planlægges et kontaktforældremøde onsdag 9. maj kl. 19-20.

Formand og næstformand sender punkter og dagsorden til Morten.

  1. Tilsyn med Principper
    1. Hvilke principper skal der laves tilsyn med som det næste?

Der kan i løbet af året føres tilsyn med principper.

-Det foreslås at der følges op på handleplan der blev fremlagt ved sidste tilsyn (vikardækning)

Punktet står åbent til flere emner.

  1. Opfølgning på forældrehenvendelser

Samle op på ordblinde-indsatsen. Mette Buus planlægger et netværksmøde for arbejdsgruppen.

Sorg og Kriseplanen følger formanden op på.

Henvendelse omkring forældrehenvendelse for bekymring for 5V. Morten redegør for hvordan situationen er nu og hvordan det har forløbet. Skoleleder og Afdelingsleder har deltaget på et forældremøde, hvor lærerne ikke deltog. Der var mulighed for, at forældrene i klassen kunne ventilere overfor hinanden og ledelsen.

Punktet drøftes under tavshedspligt.

  1. Sager med BUF - status

 

    1. Cykelsti
    2. Nyt byggeri
    3. Gammelt byggeri.

 

A: Ikke noget at tilføje siden sidst.

 

B: Råhuset er ved at tage form, det forventes at den tunge trafik er aftagende hen over sommeren, men igen til efteråret når støjskærm og espalier skal sættes op, så kommer der tung trafik igen. Den midlertidige cykelsti bevares nok frem til den tunge trafik er slut.

Det ser ud til, at tidsplanen holder. Og der er aktivitet året ud og i foråret næste år.

 

C: Ombygning fase 2 er ved at være færdig, hvor der så er basislokaler til alle 4 spor i grundskolen. Det forventes at være klar til at kunne modtage de ny 1. maj børn.

  1. Evt.

Punkter skal indgives inden mødet starter

 

 

  1. Næste Bestyrelsesmøde: 

Mandag d. 9. maj kl. 17-19