Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Skolen I Sydhavnens logo
Mobil menu

Princip for Klassedeling og Klassedannelse

Princip for Klassedeling og Klassedannelse

Formål:

Princippet skal sikre, at klassedannelse- og ændringer foregår hurtigst muligt med det formål at sikre klasser, der er så balancerede som muligt med hensyn til kønsfordeling samt faglige og sociale ressourcer.

Enhver ny klassedannelse / klassedeling er en unik situation, ikke to forløber ens og vil altid være en helhedsvurdering foretaget af skolens ledelse, lærere og pædagoger.

Det er et mål, at alle parter kommer igennem en klasse ændring med tilfredshed.

Det opnås bedst gennem åbenhed, samarbejde og dialog og ved at alle tager et medansvar for at få klasse ændringen til at lykkes bedst muligt.

Der bør ved hver klassedeling / klassedannelse være en handleplan (tjekliste)

Grundlæggende lovgivning og regler om Klassekvotient:

Folkeskolelovens § 17 bestemmer, at elevtallet i grundskolens klasser normalt ikke må overstige 28 ved skoleårets begyndelse. Det betyder, at hvis antallet af elever vokser i løbet af skoleåret medfører det ikke automatisk en deling af klassen før næste skoleårs begyndelse. Kommunalbestyrelsen kan jf § 17, stk. 1 tillade et højere elevtal i særlige tilfælde, dog ikke over 30 ved skolestart efter sommerferien.

Grundlag for beslutning om klassedeling på Skolen i Sydhavnen:

Klassens trivsel

Økonomien er elevtals afhængig og små klasser giver derfor færre ressourcer.

Et grundlag for Skolen i Sydhavnen er at vi bruger holddeling på alle årgange i bredest mulig omfang. Derfor venter vi så længe som muligt med at lave reel klassedeling.

I niende klasse skal klasser over 28 elever være klasse delt, så der kan laves passende prøvehold når der skal udtrækkes til prøver.

For at undgå klassedeling i 9.klasse tilstræbes det at man allerede efter jul i 8.klasse forholder sig til elev antal.

Principper for klassedeling

  • Der skal være en ligelig fordeling kønsmæssigt
  • Der skal være en god faglig fordeling
  • Trivsel og kammeratskab skal tilgodeses
  • Elever med særlige behov skal tilgodeses
  • Eleverne inddrages i processen efter hensyntagen til alder
  • Forældrene inddrages i processen

 

Beslutning om klassernes sammensætning tages af lærere, pædagoger og skolens ledelse

På Skolen i Sydhavnen følger vi disse regler samtidig med at vi kigger på hvordan klasserne fungerer.

Mål og kriterier for klassedannelse

Mål:

  • Det er vores mål at skabe harmoniske og dynamiske klasser ud fra kendskabet til børnene.
  • At vi har årgange med klasser, der fungerer godt faglig og socialt, såvel sammen som hver for sig. Det skaber det bedste fundament for læring.
  • Vi ønsker, at inddrage alle relevante personer i klassedannelsen.

 

Gælder særligt for børnehaveklassen:

Den endelige klassedannelse, jf Folkeskolelovens § 25, stk. 2, skal finde sted senest ved udgangen af børnehaveklassen. På Skolen i Sydhavnen har vi sen klassedannelse, hvilket betyder at den endelige klassedeling senest skal være dannet efter efterårsferien (uge 42).

Klasserne i børnehaveklassen dannes ud fra følgende kriterier: (ikke prioriteret rækkefølge) 

  •  Skabe lige store klasser og skabe så ligelig en kønsfordeling som muligt.
  • Børnenes relationer til hinanden med udgangspunkt i deres sociale kompetencer (eleven bør have en god ven i sin klasse).
  • Børnenes faglige forudsætninger og motivation for læring.
  • En jævn fordeling ud fra børnenes ressourcer.
  • Elever med behov for særlig hensyntagen eller støtte fordeles i klasserne.
  • Skabe så ligelig fordeling af tosprogede elever som muligt, bl.a. Københavner modelbørn.
  • Særlige individuelle hensyn.
  • Resultatet af iagttagelserne af børnegruppen.

 

Klassedannelse på et senere tidspunkt i skoleforløbet

Dette forekommer i forbindelse med nødvendige klasse reduceringer, alternativt opskrivning af elevtallet på et klassetrin.

Ny klassedannelse kan forekomme, hvis der er særlige pædagogiske hensyn der kan betyde ændring i den eksisterende klassedannelse.

Skolelederen samt skolebestyrelsen beslutter sammenlægningen.

Der tilstræbes (ikke prioriteret rækkefølge)

  • Højt informationsniveau.
  • Forældre og elever høres med henblik på ønskede elevrelationer.
  • Mindst en god ven i klassen
  • Fagprofessionelle udarbejder på baggrund af ønsker forslag til klassedannelse.
  • Skolelederen har den endelige afgørelse for elev placering

.

Der er besluttet der ikke prioriteres i kriterierne også selvom nogle af kriterierne kan gå imod hinanden. I den pågældende situation tydeliggøres det, hvad der i den givne situation bliver prioriteret og med evt. begrundelse.

For at afdække hvordan klasserne bedst kan sammensættes efter en klassedeling bruger vi:

  • Hjemmets ønsker og evt. bemærkninger
  • Relevante test
  • Klassetrivsel.dk herunder sociogram
  • Elevsamtaler og klassemøder efter hensyntagen til alder/behov

 

Efter en eller to klasser er splittet / sammenlagt

  • Når en årgang bliver til flere klasser, vil der blive arbejdet med trivselsfremmende tiltag på hele årgangen.
  • Vi vil fortsat arbejde med holddeling og eleverne vil til stadighed møde dem de tidligere har gået i klasse med. Der arbejdes derfor med en formel og en uformel klassedeling.
  • Der bør desuden vælges nye navne til de involverede klasser.

Vi vil også opfordre til, at der i forældregruppen laves sociale arrangementer, som man lærer hinanden at kende og der vælges nye fælles kontaktforældre.

Man bør være OBS på at få lavet nye “spilleregler” i forhold til fødselsdage, invitationer osv.

Handleplaner;

Skolebestyrelsen:

Disse principper er lavet i Maj / Juni 2017 og skal evalueres i skoleåret ? og på dagsordenen i skolebestyrelsen. 

SB støtter op om sammenlægninger / delinger, og står til rådighed ved tvivlsspørgsmål.

Personalet:

  • Udarbejder sociogram og anden relevant trivselsundersøgelse på: Klassetrivsel.dk
  • Afholder elevsamtaler og klasse samtaler
  • Afsætter tid i dagligdagen til trivselsfremmende aktiviteter
  • Inddrager inklusionspædagoger hvis relevant
  • Indkalder til forældremøde , hvor der skabes rum for at aftale nye spilleregler , for den nye klasse.
  • Personalet  informerer om det de kan, i det omfang deres tavshedspligt byder det.

Forældre:

  • Vil samarbejde om at gøre processen så positiv og spændende som mulig, så børnene føler de vinder ved delingen / sammenlægningen.
  • Tager godt imod nye forældre og børne relationer og bakker op om sociale arrangementer.

 

Eleverne;

  • Eleverne inddrages i processen efter hensyntagen til alder.
  • Eleverne opfordres til at være positive og imødekommende, i forhold til nye relationer og deltager i sociale arrangementer, for at lære de nye relationer at kende.

 

Princippet er godkendt af Skolebestyrelsen d.20.juni 2017