Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Skolen I Sydhavnens logo
Mobil menu

Pædagogisk tilsynsrapport 2015

                                                                                             Pædagogisk tilsyn i Teglholmen d.24.8.2015

Tilstede:

Pædagogisk konsulent:

Det er ikke et mål at enheder og inst. befinder sig i kategorien Vedligehold af indsats inden for alle 6 pejlemærker. Enheden, børnegruppen, personalegruppen, forældregruppen o.s.v er under konstant forandring og udvikling og derfor også under tilpasning. Alle pejlemærker skal dog være i kategorien vedligehold over en årrække.

 

  1. Sociale relationer – barn/voksen kontakt (0-18 år)             

”Alle børn og unge har ret til positiv voksenkontakt hver dag – og udsatte børn og unge har et særligt behov for at blive set og få omsorg. Alle børn og unge skal opleve et trygt og omsorgsfuldt miljø, hvor de mødes med respekt og anerkendelse”

Der tages udgangspunkt i nedenstående eksempler i dialogen, for at kunne placere institutionen i den rette kategori:

Behov for ny/ændret indsats

  • Der er ikke iværksat nogen særlige tiltag for at styrke den positive voksenkontakt
  • Det er ikke beskrevet hvordan man arbejder med relationen i det daglige pædagogiske arbejde

Tilpasning af indsats

  • Systematisk/metodisk bevidst arbejde med relationen mellem voksen- barn er beskrevet, men ses ikke som en del af det daglige pædagogiske arbejde
  • En fælles strategisk drøftelse i personalegruppen af hvordan man i institutionen vil arbejde med den positive voksenkontakt til de enkelte børn.

Vedligeholdelse af indsats

  • Særligt fokus på barn - voksen kontakten– f.eks. gennem udviklingsprojekter, efteruddannelse af personalet mv.
  • Definition af hvilke værdier institutionen bygger sit pædagogiske arbejde i forhold til relationsdannelsen
  • Der er taget særligt taget stilling til hvordan udsatte børn/unge sikres positiv voksen kontakt dagligt
  • Der er evalueret eller planlagt en evaluering af institutionens arbejde med voksen-barn kontakten

 

Eventuelle kvantitative data om institutionens resultater indenfor sociale relationer eller konkrete handleplaner/politikker og tiltag: 

Brug af sociale normeringer – sorg/kriseplan, koo. konferencer, børnemiljøplan, KiU2 ift. kompetenceudvikling – metoder generelt/organisering af dagen

 

Tilpasning af indsats

 

KKFO Teglholmen er lige flyttet ind i de nye lokaler på skolen. Institutionen bærer præg af, at der pt. bliver arbejdet med strukturen og organiseringen af det daglige arbejde. Fremadrettet skal skolens værksteder tages i brug, og længerevarende projekter skal være en del af hverdagen på KKFO Teglholmen.

Pædagoger og lærere arbejder tæt sammen i Læringsfællesskaber, eksempelvis omkring børn, understøttende undervisning og lektie café. Der udvikles pt. en refleksionsmetode, som skal danne grundlag for den pædagogiske praksis.

 

 

Anbefaling:

 

  • Det anbefales, at indføre en systematik, eksempelvis i form af en matrix eller et relationsskema, som sikrer at alle børn, også dem som ikke gør meget opmærksom på sig selv, bliver set. Et sådan skema, kunne også give den enkelte medarbejder og medarbejdergruppen som helhed, anledning til at reflektere over deres egen position ift. og hvilke rammer de tilbyder barnet/ børnegruppen? Skemaet i Tidlig Opsporing, kunne eksempelvis benyttes til ovenstående. Se Link. http://buf.kkintra.kk.dk/indhold/tidlig-opsporing-trivselsvurdering

 

  • Det anbefales, at alle værksteder og pædagogiske aktiviteter, bliver planlagt og gennemført på baggrund at en didaktisk overvejelse, eksempelvis med udgangspunkt i SMTTE modellen eller Tegn på læring. Dette kan afstedkomme øget refleksion samt mulighed for at evaluere systematisk på projektet / aktivitetens opstillede mål.   

 Se link.

https://www.eva.dk/projekter/2007/tegn-paa-laering/projektprodukter/tegn-paa-laering/view

 

  • Meningsdelen i Ledelsesværktøjet FIRE kunne være en god hjælp, i bestræbelsen på at udvikle institutionen i samme pædagogiske retning, og at synliggøre det som giver mening for børnene og for medarbejderne.

Se link: http://mitbuf.kk.dk/Fire

 

 

 

 

 

  1. Inklusion og fællesskab (0-18 år)

”Alle børn og unge skal opleve at være en del af et socialt fællesskab. Børn og unge med særlige behov skal inkluderes i fællesskabet med udgangspunkt i deres behov og muligheder. Personalets respekt for børnene og de unges egne kulturfællesskaber er central”

Der tages udgangspunkt i nedenstående eksempler i dialogen, for at kunne placere institutionen i den rette kategori:

Behov for ny/ændret indsats

  • Der er ikke iværksat nogen særlige tiltag for at styrke inklusionen og fællesskabet i institutionen
  • Det er ikke beskrevet/taget stilling til, hvordan institutionen arbejder med inklusion

Tilpasning af indsats

  • Der er arbejdet systematisk/metodisk bevidst med inklusion og fællesskaber, men det ses ikke som en del af det daglige arbejde
  • Der har været mindst en fælles strategisk drøftelse i personalegruppen af hvordan man i institutionen vil arbejde med inklusion og fællesskab

Vedligeholdelse af indsats

  • Der har gennem det sidste år været særligt fokus på inklusion og fællesskab – f.eks. gennem udviklingsprojekter, kompetenceudvikling mv. og personalet har anvendt/delt viden i personalegruppen
  • Det er defineret hvilke værdier institutionen bygger sit pædagogiske arbejde med inklusion på
  • Der er lagt individuelle handleplaner for børn med særlige behov
  • Man har evalueret institutionens pædagogiske arbejde med inklusion
  • Der er lagt individuelle handleplaner for børn med særlige behov baseret på ændringer i den pædagogiske kontekst, således at børnene kan inkluderes
  • Institutionen har evalueret eller planlagt en evaluering af arbejdet med inklusion
  • Der er sat mål for barn/barn relationen
  • Forældregruppen har været involveret i institutionens arbejde med inklusion
  • Institutionens arbejde med inklusion og fællesskab ses i praksis
  • Institutionen kan beskrive hvilken forskel deres arbejde med inklusion og fællesskab gør for børnene

 

Eventuelle kvantitative data om institutionens resultater indenfor inklusion og fællesskab og andre konkrete elementer: 

Børnemiljøvurdering – procedurer for udsatte børn m fx handleplaner – ekstern hjælp/ koo konferencer – planer for sociale normeringer – særlige/generelle aktiviteter for fællesskabet ud fra pædagogisk linje – kompetenceudvikling/viden om inklusion - antimobbeplan

 

Tilpasning af indsats

 

KKFO Teglholmen arbejder på at udvikle en systematisk og refleksiv praksis ift. arbejdet med inklusion og børnefællesskaber. Børn og børnefællesskaberne gennemgås internet i KKFO én og desuden sammen med lærerne i læringsfællesskaberne. Institutionen arbejder på at udvikle en systematisk refleksion og benytter refleksionsblomsten ift. udsatte børn. Der arbejdes med handleplaner hvor alle implicerede parter bliver involveret, også forældrene. Flere medarbejdere har været på kursus i Fri For Mobberi, og denne metode er i gang med at blive implementeret i institutionen

Alle børn bliver gennemgået i læringsfællesskaberne, og der handles i fællesskab, hvis opgaven kræver det. Der arbejdes tæt sammen med ressource centeret og med fælles skole/ hjem samtaler. Planen er endvidere at skolens inklusions pædagog, bliver en tæt samarbejdspartner.  

 

Anbefaling:

  • Det anbefales, at KKFO Teglholmen indfører børnemøder, hvor børnene får mulighed for at ytre sig, have indflydelse på deres hverdag og deltage i fællesskabet.
  • Det anbefales, at KKFO Teglholmen benytter den samme metode, evt. Tidlig opsporing, til systematisk at kortlægge børnegruppen og relationerne til de enkelte voksne. Denne viden kan give anledning til at reflektere over medarbejdernes position og hvilke rammer børnefællesskabet tilbydes.
  • Det anbefales, at KKFO Teglholmen arbejder målrettet med at definere hvilke værdier og menneskesyn arbejdet med inklusion bygger på.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Sprogindsatsen (0-18 år)

”Alle børn og unge skal have de bedste udviklingsmuligheder for deres sprog”

Der tages udgangspunkt i nedenstående eksempler i dialogen, for at kunne placere institutionen i den rette kategori:

Behov for ny/ændret indsats

  • Der er ikke iværksat nogen særlige tiltag for at styrke sprogarbejdet
  • Det er ikke beskrevet/taget stilling til, hvordan institutionen arbejder med sprog
  • Forældrene har ikke været involveret i sprogindsatsen målrettet det enkelte barn

Tilpasning af indsats

  • Der er arbejdet systematisk/metodisk bevidst med sprog, men det ses ikke som en del af det daglige pædagogiske sprogarbejde
  • Der har været mindst en fælles strategisk drøftelse i personalegruppen af hvordan man i institutionen vil arbejde med sprog
  • Forældrene har været involveret i sprogindsatsen målrettet det enkelte barn
  • Institutionen har kendskab til andetsprogsdidaktik

Vedligeholdelse af indsats

  • Der er udarbejdet individuelle handleplaner for børn med sproglige udfordringer
  • Der anvendes andetsprogsdidaktik i institutionen i det daglige pædagogiske arbejde
  • Der har gennem det sidste år været særligt fokus på sprog – f.eks. gennem udviklingsprojekter, efteruddannelse af personalet mv.
  • Der er iværksat indsatser for at skabe gode sproglige miljøer i institutionen
  • Det er defineret hvilke værdier institutionen bygger sit pædagogiske arbejde med sprog på
  • Der er evalueret eller planlagt en evaluering af institutionens arbejde med sprog

 

Eventuelle kvantitative data om institutionens resultater indenfor sprogindsatsen: 

  • Institutionens måltal
  • Antal 3- og 5-års sprogvurderinger

Sprogansvarlige – deltagelse i sprognetværk – sprogpladser – læsepolitik - tolkebistand – synligt skriftsprog – tolkebistand – SPELL/ fart på sproget – kursusvirksomhed ift. særlige sprogstimuleringstiltag – læringsmiljø – skolegruppe - organisering

 

 

Behov for ny/ændret indsats

 

KKFO Teglholmen har siden det seneste tilsyn, ikke iværksat særlige indsatser, for at styrke sprogarbejdet i KKFO én. Institutionen laver mange aktiviteter hvor sproget er en vigtig bestanddel, eksempelvis i lektie cafeén og i den understøttende undervisning, men sprogarbejdet efter skoletid er ikke defineret.

 

Anbefaling:

  • KKFO Teglholmen skal beskrive institutionens sprogarbejde. Hvordan fås sproget ind i de daglige aktiviteter? Hvordan indretter og organiserer institutionen sig, for at skabe de bedste betingelser for udviklingen af børns sproglige kompetencer? Hvad er medarbejderens rolle? Osv.

Som inspiration kan nedenstående link benyttes.

http://www.sprogpakken.dk/4dag/video_understottende_sprogstrategier_3.php

http://www.sprogpakken.dk/materialer/Samtaler%20i%20hverdagen%20-%20Dias.pdf

  • KKFO Teglholmen skal beskrive hvordan de lever op til de krav, som Københavns Kommune stiller i henhold til Læsepolitikken.

Se link.   http://www.kk.dk/artikel/l%C3%A6sepolitik-i-k%C3%B8benhavn-0-18-%C3%A5r

  • De sproglige indsatser i institutionen skal være planlagt på baggrund af en didaktisk overvejelse / refleksion.
  • Det anbefales, at resultaterne i 0.klassernes sprogvurderinger benyttes systematisk til at tilrettelægge institutionens sproglige indsats. Sprog koordinator Eva Boserup, kan være behjælpelig. 

 

 

 

  1. Forældresamarbejde (0-18 år)

”Forældre og institution skal indgå i et tæt og ligeværdigt samarbejde om det enkelte barns eller unges udvikling og trivsel. Forældre er en ressource i forhold til samarbejdet om deres børn og skal ses som del af et partnerskab”

Der tages udgangspunkt i nedenstående eksempler i dialogen, for at kunne placere institutionen ved den rette farve:

Behov for ny/ændret indsats

  • Der er ikke iværksat nogen særlige tiltag for at styrke forældresamarbejdet i institutionen
  • Det er ikke beskrevet/taget stilling til, hvordan institutionen arbejder med forældresamarbejde

Tilpasning af indsats

  • Der arbejdes systematisk/metodisk bevidst med forældresamarbejde, men det ses ikke som en del af det daglige pædagogiske arbejde
  • Der har været mindst en fælles strategisk drøftelse i personalegruppen af hvordan man i institutionen vil arbejde med forældresamarbejde
  • Det er defineret hvordan de forstår og praktiserer forældrepartnerskab

Vedligeholdelse af indsats

  • Det er defineret, hvordan de forstår og praktiserer forældrepartnerskab
  • Der har gennem det sidste år været særligt fokus på forældresamarbejdet – f.eks. gennem udviklingsprojekter, kompetenceudvikling mv. og personalet har anvendt/delt viden i personalegruppen
  • Der er taget stilling til den didaktiske metode(r), der anvendes i forældresamarbejdet
  • Det er defineret hvilke værdier institutionen bygger sit forældresamarbejde på
  • Der er evalueret eller planlagt en evaluering af institutionens forældresamarbejde
  • Institutionens arbejde med forældresamarbejde ses i praksis
  • Institutionen kan beskrive hvilken forskel deres forældresamarbejde gør for børnene

 

Eventuelle kvantitative data om institutionens resultater indenfor forældresamarbejde: 

Unaturligt skift – belægning – tomme pladser – klager – underretninger – hjemmeside – info/dokumentation – forældresamtaler – 3mdr samtaler – socialrådgiver/SOS – tilfredshedsundersøgelser – forældreråd/bestyrelse – samarbejdstiltag

 

 

 

 

 

 

Tilpasning af indsats

 

KKFO Teglholmen bestræber sig fortsat på at have et tæt partnerskab med forældrene. Der er faste forældresamtaler og forældrearrangementer, og institutionen forsøger at inddrage forældrene i børnenes hverdag. Der er valgt et forældreråd, som også arbejder tæt sammen med skolebestyrelsen. Lige nu, er forældrerådet i gang med at definere roller og mødevirksomhed. Som tidligere nævnt, så har KKFO og skolen fælles skole/ hjem samtaler, her tager pædagogerne udgangspunkt i de sociale læringsmål.   

 

 

Anbefaling:

 

  • Det anbefales at institutionen på sigt gennemfører en trivselsundersøgelse blandt forældrene. Resultatet kan benyttes til en yderligere justering af KKFO Teglholmens pædagogiske praksis. Fordelen ved en tilfredshedsundersøgelse er, at det giver alle forældrene mulighed for at ytre sig, også dem som har svært ved at sige noget til personalet direkte.

 

 

 

 

 

 

  1. Sammenhæng og overgange (0-18 år)

”Alle børn og unge skal opleve en helhed i deres liv. Ved overgangen fra et tilbud til et andet, skal barnet/den unge og deres forældre opleve, at der samarbejdes om at skabe en tryg og god overgang”

Der tages udgangspunkt i nedenstående eksempler i dialogen, for at kunne placere institutionen i den rette kategori:

Behov for ny/ændret indsats

  • Der har ikke været iværksat nogen særlige tiltag for at styrke arbejdet med overgange og sammenhænge
  • Det er ikke beskrevet/taget stilling til, hvordan institutionen arbejder med overgange og sammenhænge

Tilpasning af indsats

  • Der arbejdes systematisk/metodisk bevidst med overgange, men det ses ikke som en del af det daglige pædagogiske arbejde
  • Der har været mindst en fælles strategisk drøftelse i personalegruppen af hvordan man i institutionen vil arbejde med overgange og sammenhæng
  • Der er etableret en samarbejdsaftale jf. beslutningen i ’Stærkt samarbejde’

Vedligeholdelse af indsats

  • Der har gennem det sidste år været særligt fokus på sammenhænge og overgange – f.eks. gennem udviklingsprojekter, kompetenceudvikling mv. og personalet har anvendt/delt viden i personalegruppen
  • Det er blevet defineret hvilke værdier institutionen bygger sit pædagogiske arbejde med overgange på
  • Det er gennem metodiske overvejelser sikret, at alle børn får et ord med på vejen
  • Der er lagt strategier for afgiver og modtager perspektivet i forbindelse med gode overgange
  • Der er evalueret eller planlagt en evaluering af institutionens arbejde med overgange
  • Institutionens arbejde med sammenhænge og overgange ses i praksis
  • Institutionen kan beskrive hvilken forskel deres med sammenhæng og overgange gør for børnene, f.eks. hvordan samarbejdsaftalen for ’Stærkt samarbejde’ gør en forskel for børnene.

 

Eventuelle kvantitative data om institutionens resultater indenfor sammenhænge og overgange: 

Antal leverede overdragelsesskemaer – videns overdragelse /udsatte børn – overgangs procedurer internt/eksternt – stærkt samarbejde/samarbejdsaftalen – børneperspektiv/voksenperspektiv

 

Tilpasning af indsats

 

KKFO Teglholmen har en gennemarbejdet systematisk og metodisk praksis ift. overgangene mellem børnehave / KKFO og KKFO / skole. Institutionen deltager i Stærkt samarbejde, og har netop været med til at udvikle en ny samarbejdssamtale, dette har afstedkommet en yderligere skærpelse af måden overleveringen fra børnehave og KKFO / skolen foregår. Der er afholdt fælles møde med alle pædagoger i VE 7, hvor man har forsøgt at definere hvad en god overlevering består af. 

 

Anbefaling:

 

  • På baggrund af flere henvendelser fra nye forældre, anbefales det, at KKFO Teglholmen i fællesskab med skolen, gennemgår procedurerne for hvorledes de nye forældre og børn, bliver informeret om institutionen og skolen, og bliver en del af fællesskabet.
  • Det anbefales, at KKFO Teglholmen begynder at planlægge, hvorledes deres største børn, skal overleveres til klubberne i området.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Krav om refleksion og metodisk systematik i den pædagogi­ske praksis (0-18 år)

”Alle institutioner skal vælge en konkret metode, således at der – på mangfoldige måder - arbejdes systematisk og reflekteret. Institutionerne skal skabe rum for refleksion over det pædagogiske arbejde og kunne indgå i en dialog omkring deres pædagogiske praksis. I valg af metode skal der tages afsæt i den enkelte institutions børne- og unge-gruppe og øvrige lokale forhold”

Der tages udgangspunkt i nedenstående eksempler i dialogen, for at kunne placere institutionen i den rette kategori:

Behov for ny/ændret indsats

  • Der har ikke været iværksat nogen særlige tiltag for at styrke refleksion og metodisk systematik i den pædagogiske praksis
  • Det er ikke beskrevet/taget stilling til, hvilke metoder, der arbejdes ud fra

Tilpasning af indsats

  • Der arbejdes systematisk/metodisk bevidst i det daglige arbejde
  • Der har været mindst en fælles strategisk drøftelse i personalegruppen af de metoder og den systematiske tilgang man anvender/ønsker at anvende

Vedligeholdelse af indsats

  • Der har gennem det sidste år været særligt fokus på specifikke metoder/systematikker – f.eks. gennem udviklingsprojekter, kompetenceudvikling mv. og personalet har anvendt/delt viden i personalegruppen
  • Der er evalueret eller planlagt en evaluering af institutionens arbejde med specifikke metoder
  • Institutionen har lagt en tidsplan (eks. årshjul) for overordnet refleksion om institutionens pædagogiske praksis
  • Metoder genfindes tydeligt i institutionens daglige pædagogiske arbejde, samt afspejles i institutionens indretning 
  • Refleksionerne er gjort synlige internt ift. medarbejdere og eksternt ift. forældrene
  • Institutionen kan beskrive hvilken forskel deres systematiske/metodiske arbejde gør for børnene

 

Eventuelle kvantitative data om institutionens resultater indenfor refleksion og systematik i praksis: 

Omfanget af faglig kompetenceudvikling for personalet– KiU1+2 – aktionslæring – praksisfortællinger – SMTTE – Sign of Safty – Marte Meo – refleksionsfællesskaber – logbøger for klub – 4/velfærdsledelse – viden om metoder og ibrugtagning

 

Tilpasning af indsats

 

Som tidligere skrevet, så er det allerede planlagt at indføre en systematisk refleksionsform . Der er udarbejdet en plan sammen med en læringsagent fra HNG, primært med fokus på den understøttende undervisning. Alle pædagoger i KKFO Teglholmen har forberedelsestid, hvor der er mulighed for at reflektere og udvikle den pædagogiske praksis i skolen og på KKFO én. Denne planlægning og refleksion, mangler systematik og metodik især i forhold til KKFO én, men institutionen kan se formålet ved denne udvikling og arbejder i denne retning.

 

Anbefaling:

  • Det anbefales, at projektet med læringsagenten omhandlende refleksion, også bliver implementeret og brugt systematisk i forhold til pædagogikken i KKFO én. 

 

  • Det anbefales, at KKFO Teglholmen vælger én didaktisk metode til målrettet planlægning. Denne kan hjælpe personalet i bestræbelsen på, at alle pædagogiske aktiviteter bliver gennemført på baggrund af en didaktisk overvejelse og refleksion.

 

  • Det anbefales, at KKFO Teglholmen i den kommende periode, skal fokusere på at udvikle en skriftlig systematisk evalueringsmetode, som tager udgangspunkt i de formulerede mål for de pædagogiske aktiviteter / indsatser. Systematikken skal sikre en ensartethed i formen, samt at den viden og de erfaringer som opnås, bliver udgangspunkt for de næste pædagogiske indsatser.

 

 

 

  1. Opfølgning (0-18 år)

Opfølgning – her kan den pædagogiske konsulent notere særlige forhold, aftaler der er indgået eller lignende

 

Pejlemærket Sociale relationer: Tilpasning af indsats       

Mine anbefalinger p.b.a.:

  • Det anbefales, at indføre en systematik, eksempelvis i form af en matrix eller et relationsskema, som sikrer at alle børn, også dem som ikke gør meget opmærksom på sig selv, bliver set. Et sådan skema, kunne også give den enkelte medarbejder og medarbejdergruppen som helhed, anledning til at reflektere over deres egen position ift. og hvilke rammer de tilbyder barnet/ børnegruppen? Skemaet i Tidlig Opsporing, kunne eksempelvis benyttes til ovenstående. Se Link. http://buf.kkintra.kk.dk/indhold/tidlig-opsporing-trivselsvurdering

 

 

  • Det anbefales, at alle værksteder og pædagogiske aktiviteter, bliver planlagt og gennemført på baggrund at en didaktisk overvejelse, eksempelvis med udgangspunkt i SMTTE modellen eller Tegn på læring. Dette kan afstedkomme øget refleksion samt mulighed for at evaluere systematisk på projektet / aktivitetens opstillede mål.   

 Se link.

https://www.eva.dk/projekter/2007/tegn-paa-laering/projektprodukter/tegn-paa-laering/view

 

  • Meningsdelen i Ledelsesværktøjet FIRE kunne være en god hjælp, i bestræbelsen på at udvikle institutionen i samme pædagogiske retning, og at synliggøre det som giver mening for børnene og for medarbejderne.

Se link: http://mitbuf.kk.dk/Fire

 

 

Pejlemærket Inklusion og fællesskab: Tilpasning af indsats    

Mine anbefalinger p.b.a.:

  • Det anbefales, at KKFO Teglholmen indfører børnemøder, hvor børnene får mulighed for at ytre sig, have indflydelse på deres hverdag og deltage i fællesskabet.
  • Det anbefales, at KKFO Teglholmen benytter den samme metode, evt. Tidlig opsporing, til systematisk at kortlægge børnegruppen og relationerne til de enkelte voksne. Denne viden kan give anledning til at reflektere over medarbejdernes position og hvilke rammer børnefællesskabet tilbydes.
  • Det anbefales, at KKFO Teglholmen arbejder målrettet med at definere hvilke værdier og menneskesyn arbejdet med inklusion bygger på.

 

 

Pejlemærket Sprogindsats: Behov for ny/ændret indsats

Mine anbefalinger p.b.a.:

  • KKFO Teglholmen skal beskrive institutionens sprogarbejde. Hvordan fås sproget ind i de daglige aktiviteter? Hvordan indretter og organiserer institutionen sig, for at skabe de bedste betingelser for udviklingen af børns sproglige kompetencer? Hvad er medarbejderens rolle? Osv.

Som inspiration kan nedenstående link benyttes.

http://www.sprogpakken.dk/4dag/video_understottende_sprogstrategier_3.php

http://www.sprogpakken.dk/materialer/Samtaler%20i%20hverdagen%20-%20Dias.pdf

  • KKFO Teglholmen skal beskrive hvordan de lever op til de krav, som Københavns Kommune stiller i henhold til Læsepolitikken.

Se link.   http://www.kk.dk/artikel/l%C3%A6sepolitik-i-k%C3%B8benhavn-0-18-%C3%A5r

  • De sproglige indsatser i institutionen skal være planlagt på baggrund af en didaktisk overvejelse / refleksion.
  • Det anbefales, at resultaterne i 0.klassernes sprogvurderinger benyttes systematisk til at tilrettelægge institutionens sproglige indsats. Sprog koordinator Eva Boserup, kan være behjælpelig. 

 

 

Pejlemærket Forældresamarbejde: Tilpasning af indsats   

Mine anbefalinger p.b.a.:

 

  • Det anbefales at institutionen på sigt gennemfører en trivselsundersøgelse blandt forældrene. Resultatet kan benyttes til en yderligere justering af KKFO Teglholmens pædagogiske praksis. Fordelen ved en tilfredshedsundersøgelse er, at det giver alle forældrene mulighed for at ytre sig, også dem som har svært ved at sige noget til personalet direkte.

 

 

Pejlemærket sammenhænge og overgange: Tilpasning af indsats     

Mine anbefalinger p.b.a.:

  • På baggrund af flere henvendelser fra nye forældre, anbefales det, at KKFO Teglholmen i fællesskab med skolen, gennemgår procedurerne for hvorledes de nye forældre og børn, bliver informeret om institutionen og skolen, og bliver en del af fællesskabet.
  • Det anbefales, at KKFO Teglholmen begynder at planlægge, hvorledes deres største børn, skal overleveres til klubberne i området.

 

Pejlemærket Refleksion og metode: 

Mine anbefalinger p.b.a.:

  • Det anbefales, at projektet med læringsagenten omhandlende refleksion, også bliver implementeret og brugt systematisk i forhold til pædagogikken i KKFO én. 

 

  • Det anbefales, at KKFO Teglholmen vælger én didaktisk metode til målrettet planlægning. Denne kan hjælpe personalet i bestræbelsen på, at alle pædagogiske aktiviteter bliver gennemført på baggrund af en didaktisk overvejelse og refleksion.

 

  • Det anbefales, at KKFO Teglholmen i den kommende periode, skal fokusere på at udvikle en skriftlig systematisk evalueringsmetode, som tager udgangspunkt i de formulerede mål for de pædagogiske aktiviteter / indsatser. Systematikken skal sikre en ensartethed i formen, samt at den viden og de erfaringer som opnås, bliver udgangspunkt for de næste pædagogiske indsatser.

 

 

 

  1. Konklusioner fra tilsynsdialogmødet (0-18 år)

Her anfører den pædagogiske konsulent pointerne fra tilsynsdialogmødet

 

  • Alle fritidsinstitutioner skal gennemføre en APV hvert 2. år, dette er ikke gjort.  KKFO Teglholmen skal derfor inden 31.12.2015 have gennemført en APV.

 

  1. 1 pejlemærker i kategorien Behov for ny/ændret indsats
  2. 5 pejlemærker i kategorien Tilpasning af indsats
  3. 0 pejlemærker i kategorien Vedligeholdelse af indsats