Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Skolen I Sydhavnens logo
Mobil menu

Princip for dedikerede digitale fællesskaber

Princip for dedikerede digitale fællesskaber


Formål:
Formålet med princippet er at medskabe de bedst mulige rammer for socialt samspil og digital dannelse for elever på Skolen i Sydhavnen.

Mål
• Klare retningslinjer for brugen af mobiltelefoner på Skolen i Sydhavnen, som lærerne og ledelsen kan implementere og opretholde.
• Et socialt fællesskab på Skolen i Sydhavnen, hvor ansigt til ansigt interaktion fremmes således at skolen skaber rammerne for socialt samspil og læring af sociale normer og omgangsformer.
• Læring om digital dannelse i samspil mellem elever, lærere og pædagoger, for at fremme god etik på sociale medier.
• Et undervisningsmiljø, hvor elever ikke forstyrres af deres mobiltelefoner i undervisningen, men hvor mobiltelefoner kan inddrages i undervisningen, hvor lærere og pædagoger finder det relevant.
• Voksne (medarbejdere såvel som forældre), der går forrest og med egne handlinger er rollemodeller for eleverne i omgangen med deres mobiltelefoner.

Skolens ansvar
• Skolen udarbejder klare retningslinjer for brugen af mobiltelefoner i skoletiden.
• Skolen sikrer, at undervisning er mobilfri zone med mindre lærere eller pædagoger har planlagt undervisning, der inddrager elevernes mobiltelefoner.
• Skolen sikrer, at undervisning i digital dannelse indgår som en naturlig del af undervisningsplanlægningen i indskoling, mellemtrin og udskoling. Årgangsteams udarbejder en plan for arbejdet med digital dannelse med fokus på at fremme den gode tone mellem elever via sociale medier og derved mindske risiko for mobning.
• Medarbejderne på Skolen i Sydhavnen går forrest som rollemodeller for eleverne og har deres fulde opmærksomhed på undervisning og det sociale fællesskab.

Forældrenes ansvar
• Forældrene går forrest med det gode eksempel og benytter ikke deres mobiltelefoner ved hente/bringe situationer, her skal i stedet være fokus på kontakt med deres barn.
• Forældrene taler løbende med deres barn om sociale fællesskaber, herunder hvordan man skriver med og om hinanden på digitale medier.
• Forældrene bakker op om Skolen i Sydhavnens regler vedrørende brugen af mobiltelefoner på skolen.

Skolebestyrelsens ansvar
• Evaluering af princippet hvert 2. år.
• Løbende understøtte Skolen i Sydhavnens digitale dannelse i det omfang, der er behov for dette.

Godkendt d. 21.november 2019