Princip for understøttende undervisning

Hvad er understøttende undervisning?

Princippet om understøttende undervisning ligger i forlængelse af såvel skolens værdier som skolens øvrige principper. Det fremgår af folkeskoleloven, at den understøttende undervisning skal anvendes til forløb, læringsaktiviteter m.v., der enten har direkte sammenhæng med undervisningen i folkeskolens fag og obligatoriske emner, eller som sigter på at styrke elevernes læringsparathed, sociale kompetencer, alsidige udvikling, motivation og trivsel.

På Skolen i Sydhavnen (SIS) er det besluttet, at understøttende undervisning samt lektiehjælp og faglig fordybelse skal være samlet under den fælles betegnelse Fordybelse og Læring (FL) Det betyder, at elever i FL-timer både skal have tid til understøttelse af de fagfaglige og tværfaglige områder samt have tid til træning af færdigheder, opsamling og forberedelse.

Understøttende undervisning og FL kan både være direkte relateret til undervisningen, dvs. have et fagligt indhold, ligeså vel som den kan have et sigte på at give eleverne sociale kompetencer, skabe motivation, trivsel og læring. Den understøttende undervisning på SIS skal bygge på skolens værdier om medskabelse, innovativ læring og dedikerede fællesskaber.

Formål

FL skal understøtte målet om, at alle børn trives og bliver så dygtige som de kan, og skal sikre, at undervisningen bidrager til, at eleverne får mulighed for at lære på forskellige måder, med en høj grad af kobling mellem teori og praksis.

Understøttende undervisning på SIS

Den understøttende undervisning på SIS tilstræber, at eleverne;

· bliver understøttet i at nå de fagfaglige og tværfaglige mål i fagundervisningen

· får tid til afprøvning og træning af færdigheder og kompetencer, de tilegner sig i undervisningen, herunder i relation til arbejdet med 21st skills

· får tid til at indfri de faglige læringsmål ud fra egne forudsætninger og bidrager til et rigt læringsudbytte

· gennem undervisningen får fokus på virkelighedsnære problemstillinger og får kendskab til livet uden for skolen, bl.a. gennem samarbejde med eksterne samarbejdspartnere som led i Den Åbne Skole

· arbejder med lovpligtige undervisningsforløb (færdselslære, sundheds- og seksualundervisning, uddannelse, førstehjælp og job)

· får mulighed for at deltage i særlig tilrettelagt undervisning, herunder særlige turbo- eller talentforløb for de fagligt stærke elever, fx klimaambassadøruddannelsen

Handleplaner

Skolebestyrelsen

· prioriterer at timefordelingsplanen tilgodeser ekstra timer i svømning..

· påser og fører tilsyn med, hvordan skolen efterlever princippet.

Personalet

· FL skal som udgangspunkt kunne tilrettelægges fleksibelt og kan både lægges på hele skoledage, som timeblokke i løbet af skoledagen.

· Læringsaktiviteter og opgaver i FL tilrettelægges ud fra Nye Fælles Mål, ligesom i fagundervisningen

· Det skal fortsat være en prioritering, at der gennemføres lovpligtige undervisningsforløb, test, undersøgelse og trivselsfremmende tiltag, der ikke direkte relaterer sig til fagundervisningen

· Sikrer gennem FL elevsamtaler til fastsættelse af læringsmål, herunder løbende feedback og opfølgning

· Sikrer gennem FL, at der etableres et samarbejde med ungdomsuddannelse samt uddannelse og job

· Det skal sikres, at tiden til FL også omfatter klassens tid

· Det skal endvidere sikres, at FL tilgodeser arbejdet med den maritime og naturvidenskabelige profil der skal kendetegne SIS og arbejdet med 21st skills

· Sikrer tid til bevægelse, trivsel og udvikling af sociale kompetencer og etablerer det nødvendige samarbejde med virksomheder, organisationer m.v. uden for skolen.

Forældrene

· Skal støtte op om et godt skole-hjem-samarbejde, som er beskrevet i principper for samarbejde mellem skole og hjem.

Eleverne

· inddrages i formuleringen af læringsmål, indhold og aktiviteter for at skabe motivation og aktiv deltagelse.

· viser mod til at lære nyt og har mod og tillid til at fejle.

· tager medansvar for egen læring ved at træne og blive dygtigere til kompetencerne i 21st skills

Økonomi Princippet påvirker skolens timefordelingsplan.

Årlig evaluering Hvert år i foråret inden den nye timefordelingsplan udarbejdes.