Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Skolen I Sydhavnens logo
Mobil menu

Princip for kontaktforældre

Princip for kontaktforældre på Skolen i Sydhavnen  

 

Formål

 

 

På Skolen i Sydhavnen er kontaktforældre forældre i klassen, som fungerer som bindeled mellem forældre og medarbejdere, samt mellem forældre og skolebestyrelsen.

Kontaktforældre varetager ligeledes diverse sociale arrangementer i klassen i samarbejde med medarbejdere. 

På Skolen i Sydhavnen er formålet med kontaktforældre følgende:

  • At fremme kontakten mellem forældre og medarbejdere i den enkelte klasse.
  • At styrke klassens trivsel, fællesskab og samarbejde. o At fremme samarbejdet og netværk mellem forældre i klassen.
  • At styrke dialogen mellem forældre, skolebestyrelsen og skolens ledelse.

 

Målsætning

 

 

Kontaktforældre vælges af den enkelte klasse på skoleårets første forældremøde. Det er vigtigt, at der er tale om reelle valg hvert år, sådan at interesserede kan stille op og blive valgt. Kontaktforældrene vælges for et skoleår ad gangen.

Der vælges typisk to kontaktforældre til at varetage kommunikation mellem forældre, medarbejdere og bestyrelse (se formål). 

Hvis flere forældre ønsker at være kontaktforældre, bør gruppen af kontaktforældre opdeles således at nogle varetager samarbejdet med medarbejdere (kommunikation og møder) mens de resterende forældre står for planlægning og afvikling af sociale arrangementer for klassens elever og forældre. 

Det er vigtigt at samarbejdet kontaktforældre og medarbejdere forventningsafstemmes. Dette kan foregå på årets første forældremøde. Såfremt det er muligt, bør afgående kontaktforældre give deres erfaringer videre. 

 

 

Kontaktforældres kontaktinfo deles med alle forældre og klasseteamet. 

Begrebsafklaring

 

 

-

Skolebestyrelsens ansvar

 

Skolebestyrelsen indkalder alle skolens kontaktforældre til møde 1 – 2 gange årligt. 

Skolebestyrelsen reviderer og deler idékatalog for sociale arrangementer med alle kontaktforældre. 

Skolebestyrelsen kan bruge kontaktforældrene som høringspart i forbindelse med udformning af eksempelvis principper, høringssvar og politikker.

Skolebestyrelsen fører tilsyn med princippet.

Skoleledelsens ansvar

 

Skoleledelsen udarbejder klare retningslinjer for medarbejdere ud fra kontaktforældreprincippet

Skoleledelsen formidler princippet til forældre og medarbejdere på Skolen i Sydhavnen, bl.a. ved at princippet er tilgængeligt på skolens hjemmeside.

Skoleledelsen sikrer at princippet implementeres og at alle medarbejdere følger retningslinjerne for princippet. 

Skoleledelsen sikrer at alle klasser har valgt kontaktforældre efter årets første forældremøde og at kontaktforældrene er del af kontaktforældregruppen på Aula. 

Medarbejdernes ansvar

Klasseteamet kender kontaktforældreprincippet og arbejder ud fra ledelsens retningslinjer for dette princip. 

Klasseteamet deler information om princippet for kontaktforældre forud for skoleårets første forældremøde, og sikrer at der på mødet vælges min. 2 kontaktforældrene.

Klasseteamet sikrer at kontaktforældrene inddrages i planlægning og afvikling af forældremøder og sociale aktiviteter for klassen. 

Klasseteamets sikrer at skoleledelsen modtager information om hvilke forældre er valgt som kontaktforældre.

 

 

Klasseteamet informerer kontaktforældrene når nye børn starter i klassen og kan henvise nye forældre til elever i klassen til kontaktforældrene.  

Kontaktforældrenes ansvar

Kontaktforældre skal fungere som bindeled mellem forældre og medarbejdere, samt mellem forældre og skolebestyrelsen. Øvrige forældre i klassen kan henvende sig kontaktforældrene omkring trivselsmæssige problemstillinger eller utilfredshed med undervisning. 

Kontaktforældre bør ikke være mæglere i konflikter mellem forældre, forældre/medarbejdere og forældre/skoleledelse, men bør til hver en tid orientere skolens ledelse sådan at denne kan tråde til og løse konflikterne. 

Kontaktforældre kan løbende orientere skolebestyrelsen om trivselsmæssige problemstillinger og succeshistorier fra den enkelte klasse, og kan på vegne af forældre kan rejse problematikker og spørgsmål til bestyrelsen. 

Kontaktforældrene bør planlægge årets forløb i samarbejde med klasseteamet og har ansvar for at alle forældre er orienterede om både møder og sociale aktiviteter. 

I nogle klasser vil gruppen af kontaktforældre være opdelt sådan at en gruppe

(max. 2 forældre) varetager samarbejdet med medarbejdere (kommunikation og møder) mens de resterende forældre står for planlægning og afvikling af sociale arrangementer for klassens elever og forældre.

Kontaktforældrene sikrer at alle børn og forældre har mulighed for at være del af klassens fællesskab og har et medansvar for at nye børn og forældre i klassens inddrages i fællesskabet. Klasseteamet informerer kontaktforældre når nye børn starter i klassen. 

Kontaktforældrene sørger for, at emner og problemstillinger som er vigtige for alle forældrene i klassen, kommer med på dagsorden for forældremøder. Det er også kontaktforældrene som formidler information fra skolebestyrelsen til klassens øvrige forældre. 

Kontaktforældre (max. 2 forældre) deltager i fælles møder for alle kontaktforældre på skolen. 

Kontaktforældre skal holde sig opdateret i gruppen for kontaktforældre på Aula. Her har kontaktforældre også mulighed for at dele inspiration til diverse arrangementer og aktiviteter på tværs af klasserne

Elevernes rolle

 

-

Udarbejdet af bestyrelsen 

Princippet for kontaktforældre er første gang udarbejdet af bestyrelsen i 2016.  

 

Godkendt af skolebestyrelsen 

 

Princippet for kontaktforældre på Skolen i Sydhavnen er godkendt af bestyrelsen 24. januar 2023   

Revidering af princippet

 

Princippet for kontaktforældre på Skolen i Sydhavnen er revideret i januar 2023. Princippet revideres igen senest januar 2025.