Principper for bevægelse

Sydhavnen d.8. maj 2017

Formål:

Princippet skal sikre, at alle elever på Skolen i Sydhavnen bevæger sig gennemsnitligt 45 minutter om dagen, således at Skolen i Sydhavnen lever op til gældende lovgivning på området.

Princippet sikrer bevægelsesaktiviteter for eleverne på Skolen i Sydhavnen med udgangspunkt i skolens værdier om dedikerede fællesskaber og medskabelse.

Det er ikke kun fysiske aktiviteter af høj intensitet, der kan gøre en positiv forskel for elevernes oplevelser. Også bevægelse i mindre omfang kan gøre en lang skoledag lettere at overkomme og samtidig medføre, at eleverne har lettere ved og får øget lyst til at lære.

Princippet skal sikre at skolen prioriterer bevægelse gennem skolens samarbejde med det lokale foreningsliv, herunder idrætslivet og kulturlivet.

Principper for bevægelse

• Vi vægter, at bevægelse integreres både i den fagopdelte undervisning, herunder idræt og svømning, og i den understøttende undervisning. Bevægelse skal varetages af lærere, pædagoger og andre medarbejdere med relevante kompetencer.
  • Alle elever deltager dagligt i bevægelse. De fysiske aktiviteter tilpasses elevernes sociale og motoriske udviklingsniveau.
  • Børnene oplever og forstår sammenhængen mellem energi, aktivitet og koncentration. De skal udvikle kompetencer der giver dem mulighed for at igangsætte aktiviteter i de forskellige børnefællesskaber på tværs af klasser og årgange[medskabelse]
  • Gennem leg og bevægelse både i på tværs af klasser og årgange skal eleverne erfare, hvordan aktiviteter styrker sociale relationer i det dedikerede fællesskab. Generelt skal eleverne opleve en glæde ved fysisk udfoldelse.
  • Vi bestræber os på at udnytte de fysiske rammer, både inde og ude.
  • Vi sørger for at prioritere bevægelsesformer der forbedrer elevernes koordination og evne til samarbejde.

Handleplaner:

Skolebestyrelsen

• Prioriterer i skoleårets planlægning ressourcer til både idræt og svømning på de klassetrin hvor svømning foregår
  • Holdes løbende ajour fra lærere, pædagoger og ledelse om hvorvidt bevægelsesprincipperne implementeres i dagligdagen.

Personalet

• Prioriterer bevægelsesaktiviteter i planlægningen af den daglige undervisning herunder også i elevpauserne samt i skolens alternative dage f.eks. idrætsdage, temauger og motionsdage.
  • Prioriterer rammer for faglige og sociale aktiviteter som inddrager bevægelsesaktiviteter på tværs af klasser og årgange.
  • Øger elevernes bevidsthed om bevægelsens betydning for læring, sundhed og trivsel ved at inddrage bevægelsesaktivieter i den fagdelte og understøttende undervisning
  • Inddrager eleverne i planlægningen af bevægelsesaktiviterne, herunder brug af bevægelsespatruljens idéer
  • Prioriterer elevernes arbejde med de 21st skills (kollaboration, kompetent kommunikation og problemløsning) der er vigtige skills for gennemførelse af aktiviteter baseret på leg og bevægelse
  • Inddrager naturen og nære omgivelser i bevægelsesaktiviteter, f.eks. svømme-, sejl-, gå- og løbeture
  • De enkelte LF og IFidræt skal til brug for evalueringen dokumentere deres erfaringer, evt. fra elevevalueringer (trivselsundersøgelsen) og dels egne erfaringer.

Forældrene

• Understøtter filosofien om, at bevægelse fremmer og motiverer læring  og trivsel generelt.
  • Sørger for at børnene kommer i skole med påklædning, der passer til vejret.
  • Sørger for at børnene medbringer og bruger egnet idrætstøj til idrætsundervisningen og svømmetøj til svømmeundervisningen
  • Støtter op om eventuelle kampagner
  • Vi opfordrer forældrene til at være aktive medspillere i dagligdagen, og være fysisk aktive sammen med børnene, f.eks i den daglige transport til og fra skole, og fremme de sunde vaner som motion og bevægelse giver.

Eleverne

Eleverne tager aktivt del i de bevægelsesaktiviteter, som personalet og bevægelses- og legepatruljen arrangerer. Eleverne træner de 21stkompetencer der er forudsætningen for deltagelse i mange aktiviteter baseret på leg og bevægelse.

Tegn på forandring:

• Der spores fremgang i trivselsundersøgelsen

Årlig evaluering:

• I forbindelse med trivselsundersøgelsen.

Princippet er godkendt af Skolebestyrelsen d. 8. maj 2017