Dato: 8/12-2016
Tilsyn i: KKFO Teglholmen ved Skolen i Sydhavnen
Tilstede: Marianne inklusiosnpædagog, Torben pædagog/ AMR, Michael KKFO-leder.
Pædagogisk konsulent: Agnete Jones
- Sociale relationer – barn/voksen kontakt (0-18 år)
”Alle børn og unge har ret til positiv voksenkontakt hver dag – og udsatte børn og unge har et særligt behov for at blive set og få omsorg. Alle børn og unge skal opleve et trygt og omsorgsfuldt miljø, hvor de mødes med respekt og anerkendelse”
Der tages udgangspunkt i nedenstående eksempler i dialogen, for at kunne placere institutionen i den rette kategori:
Behov for ny/ændret indsats |
|
Tilpasning af indsats |
|
Vedligeholdelse af indsats |
|
Eventuelle kvantitative data om institutionens resultater indenfor sociale relationer eller konkrete handleplaner/politikker og tiltag: Brug af sociale normeringer – sorg/kriseplan, koo. konferencer, børnemiljøplan, KiU2 ift. kompetenceudvikling – metoder generelt/organisering af dagen |
Anbefaling:
Vurdering af indsats: Sociale relationer og positiv barn /voksen kontakt. Vedligeholdelse af indsats I formålet for pejlemærkerne, er beskrevet at pejlemærkerne skal være afsæt for, hvordan man vil formulere og praktisere sin pædagogik og den enkelte institution skal forholde sig til og arbejde med de seks pejlemærker for pædagogisk kvalitet.
KKFOén har beskrevet hvordan der arbejdes med dette pejlemærke.
Der er et stærkt fagligt fokus blandt medarbejderne og ledelse og en organiseringen i dagligdagen, der sikre indsatsen omkring arbejdet dette pejlemærke. Der arbejdes fokuseret børn sociale relationer med barn /voksenrelationen i hele KKFOén. Der arbejdes organisatorisk, systematisk og metodisk. Der arbejdes med primærpædagoger og der er ansat en pædagog med særligt fokus på at skabe inkluderende børnefællesskaber. Der arbejdes med børn i udsatte positioner blandt andet gennem et særligt indrettet rum ”Oasen”, hvor der foregår særlige tilrettelagte aktiviteter.
Fokus på sociale relationer og positiv voksenkontakt er gennemgående i alle aktiviteter. Alle pædagoger og medhjælpere, er en del af et "kompetenceteam" som har ansvaret for at tilrettelægge værksteder og aktiviteter, med fokus på fin - og grovmotorisk udvikling, kognitiv udvikling, sociale relationer og god voksenkontakt.
Der arbejdes i det dagligt med mindre grupper i forskellige aktiviteter og der er fokus på indretning, således at rummene understøtter det pædagogiske arbejde. Der er blandt medarbejderne en oplevelse af en tæt og positiv voksenkontakt til alle børn. Dagen tilrettelægges på forhånd og dette sker på baggrund af den viden som opnås via den systematiske refleksion. Dagen planlægges via planlægningsoversigt/tavle. Der laves handleplaner og videndeles omkring børn i udsatte positioner. Der evalueres kontinuerligt på handleplaner. Anbefaling:
|
- Inklusion og fællesskab (0-18 år)
”Alle børn og unge skal opleve at være en del af et socialt fællesskab. Børn og unge med særlige behov skal inkluderes i fællesskabet med udgangspunkt i deres behov og muligheder. Personalets respekt for børnene og de unges egne kulturfællesskaber er central”
Der tages udgangspunkt i nedenstående eksempler i dialogen, for at kunne placere institutionen i den rette kategori:
Behov for ny/ændret indsats |
|
Tilpasning af indsats |
|
Vedligeholdelse af indsats |
|
Eventuelle kvantitative data om institutionens resultater indenfor inklusion og fællesskab og andre konkrete elementer: Børnemiljøvurdering – procedurer for udsatte børn m fx handleplaner – ekstern hjælp/ koo konferencer – planer for sociale normeringer – særlige/generelle aktiviteter for fællesskabet ud fra pædagogisk linje – kompetenceudvikling/viden om inklusion - antimobbeplan |
Anbefaling:
Vurdering af indsats: Inklusion og fællesskaber Vedligeholdelse af indsats Sammenfatning: I formålet for pejlemærkerne, er beskrevet at pejlemærkerne skal være afsæt for, hvordan man vil formulere og praktisere sin pædagogik og den enkelte institution skal forholde sig til og arbejde med de seks pejlemærker for pædagogisk kvalitet. KKFOén har beskrevet hvordan der arbejdes med dette pejlemærke. Der er et stærkt fagligt fokus blandt medarbejderne og ledelse og en organiseringen i dagligdagen, der sikre indsatsen omkring arbejdet dette pejlemærke. Der arbejdes systematisk med inkluderende fællesskaber. Der er fokus på, at der i det daglige arbejde sikres udvikling af fællesskaber for børn. De pædagogiske rutiner kan løbende justeres og der er et tæt samarbejde i personalegruppen, der sikre at dette arbejde tilpasses.
Der arbejdes med primærpædagoger og der er ansat en pædagog med særligt fokus på at skabe inkluderende børnefællesskaber. KKFO'ens pædagoger fungerer som primærpædagoger for en klasse og de har en del af ansvaret for, at alle børn bliver mødt på deres intentioner og er medvirkende til, at alle børn får mulighed for at være en del af et meningsfuldt fællesskab. Der arbejdes i det dagligt med mindre grupper i de daglige strukturerede aktiviteter, der sikrer at det enkelte barn kan træde frem. Nogle aktiviteter er planlagte og voksenstyrede, andre er med udgangspunkt i hvad børnene er optagede af. Der laves handleplaner og videns deles omkring børn i udsatte positioner. Der evalueres kontinuerligt på handleplaner. Forældrene inddrages omkring udarbejdelse af handleplaner.
Anbefaling:
|
- Sprogindsatsen (0-18 år)
”Alle børn og unge skal have de bedste udviklingsmuligheder for deres sprog”
Der tages udgangspunkt i nedenstående eksempler i dialogen, for at kunne placere institutionen i den rette kategori:
Behov for ny/ændret indsats |
|
Tilpasning af indsats |
|
Vedligeholdelse af indsats |
|
Eventuelle kvantitative data om institutionens resultater indenfor sprogindsatsen:
Sprogansvarlige – deltagelse i sprognetværk – sprogpladser – læsepolitik - tolkebistand – synligt skriftsprog – tolkebistand – SPELL/ fart på sproget – kursusvirksomhed ift. særlige sprogstimuleringstiltag – læringsmiljø – skolegruppe - organisering |
Anbefaling:
Vurdering af indsats: Sprog Vedligeholdelse af indsats Sammenfatning: I formålet for pejlemærkerne, er beskrevet at pejlemærkerne skal være afsæt for, hvordan man vil formulere og praktisere sin pædagogik og den enkelte institution skal forholde sig til og arbejde med de seks pejlemærker for pædagogisk kvalitet.
KKFOén har beskrevet hvordan der arbejdes med dette pejlemærke. Der er et stærkt fagligt fokus blandt medarbejderne og ledelse og en organiseringen i dagligdagen, der sikre indsatsen omkring arbejdet dette pejlemærke.
Der arbejdes systematisk og metodisk bevidst med sprogindsatsen, og det ses som en integreret del af den daglige pædagogiske praksis.
Der er fokus på sproget. Der arbejdes bevidst med at sætte ord på det man gør sammen med børnene og opmuntrer børnene til at bruge deres sprog og hvor barnet får tid til at svare.
Anbefaling:
|
- Forældresamarbejde (0-18 år)
”Forældre og institution skal indgå i et tæt og ligeværdigt samarbejde om det enkelte barns eller unges udvikling og trivsel. Forældre er en ressource i forhold til samarbejdet om deres børn og skal ses som del af et partnerskab”
Der tages udgangspunkt i nedenstående eksempler i dialogen, for at kunne placere institutionen ved den rette farve:
Behov for ny/ændret indsats |
|
Tilpasning af indsats |
|
Vedligeholdelse af indsats |
|
Eventuelle kvantitative data om institutionens resultater indenfor forældresamarbejde: Unaturligt skift – belægning – tomme pladser – klager – underretninger – hjemmeside – info/dokumentation – forældresamtaler – 3mdr samtaler – socialrådgiver/SOS – tilfredshedsundersøgelser – forældreråd/bestyrelse – samarbejdstiltag |
Anbefaling:
Vurdering af indsats: Forældresamarbejde Vedligeholdelse af indsats Sammenfatning: I formålet for pejlemærkerne, er beskrevet at pejlemærkerne skal være afsæt for, hvordan man vil formulere og praktisere sin pædagogik og den enkelte institution skal forholde sig til og arbejde med de seks pejlemærker for pædagogisk kvalitet.
KKFOén har beskrevet hvordan der arbejdes med dette pejlemærke. Der er et stærkt fagligt fokus blandt medarbejderne og ledelse og en organiseringen i dagligdagen, der sikre indsatsen omkring arbejdet dette pejlemærke. Der er et tæt samarbejde mellem lærer og primærpædagog omkring den enkelte klasse. Forældrene kender den primærvoksne og ved at denne primærperson kan kontaktes ift. barnets trivsel i skole og fritid. Primærpædagogerne er dagligt opmærksomme på at skabe mulighed for en snak med forældre, når f.eks børnene møder ind i skole eller KKFO. Primærpædagogerne er de gennemgående voksne i løbet af børnenes skoledag, er det som regel dem der bedst kan give et helhedsbillede af børnenes skoledag.
Der er en fast struktur for afholdelse af forældremøder, der er deltagelse i skole/hjemsamtaler samt sociale arrangementer. Der er fokus på den gode opstart, når børnene starter i skole/ KKFO.
Anbefaling:
|
- Sammenhæng og overgange (0-18 år)
”Alle børn og unge skal opleve en helhed i deres liv. Ved overgangen fra et tilbud til et andet, skal barnet/den unge og deres forældre opleve, at der samarbejdes om at skabe en tryg og god overgang”
Der tages udgangspunkt i nedenstående eksempler i dialogen, for at kunne placere institutionen i den rette kategori:
Behov for ny/ændret indsats |
|
Tilpasning af indsats |
|
Vedligeholdelse af indsats |
|
Eventuelle kvantitative data om institutionens resultater indenfor sammenhænge og overgange: Antal leverede overdragelsesskemaer – videns overdragelse /udsatte børn – overgangs procedurer internt/eksternt – stærkt samarbejde/samarbejdsaftalen – børneperspektiv/voksenperspektiv |
Anbefaling:
Vurdering af indsats: overgange og sammenhæng Vedligeholdelse af indsats Sammenfatning: I formålet for pejlemærkerne, er beskrevet at pejlemærkerne skal være afsæt for, hvordan man vil formulere og praktisere sin pædagogik og den enkelte institution skal forholde sig til og arbejde med de seks pejlemærker for pædagogisk kvalitet.
KKFOén har beskrevet hvordan der arbejdes med dette pejlemærke. Der er et stærkt fagligt fokus blandt medarbejderne og ledelse og en organiseringen i dagligdagen, der sikre indsatsen omkring arbejdet dette pejlemærke. Der arbejdes målrettet med sammenhænge og overgange i børns liv. Både gennem dagligdagen og ved overgangen fra institution til skole. KKFOén skal i samarbejde med klubben i Støberigade 3 lave en procedure for at sikre den gode overgang fra KKFO til klub.
Skolen/ KKFOén er en del af stærkt samarbejde med områdets institutioner.
Anbefaling:
|
- Krav om refleksion og metodisk systematik i den pædagogiske praksis (0-18 år)
”Alle institutioner skal vælge en konkret metode, således at der – på mangfoldige måder - arbejdes systematisk og reflekteret. Institutionerne skal skabe rum for refleksion over det pædagogiske arbejde og kunne indgå i en dialog omkring deres pædagogiske praksis. I valg af metode skal der tages afsæt i den enkelte institutions børne- og unge-gruppe og øvrige lokale forhold”
Der tages udgangspunkt i nedenstående eksempler i dialogen, for at kunne placere institutionen i den rette kategori:
Behov for ny/ændret indsats |
|
Tilpasning af indsats |
|
Vedligeholdelse af indsats |
|
Eventuelle kvantitative data om institutionens resultater indenfor refleksion og systematik i praksis: Omfanget af faglig kompetenceudvikling for personalet– KiU1+2 – aktionslæring – praksisfortællinger – SMTTE – Sign of Safty – Marte Meo – refleksionsfællesskaber – logbøger for klub – 4/velfærdsledelse – viden om metoder og ibrugtagning |
Anbefaling:
Vurdering af indsats: overgange og sammenhæng Vedligeholdelse af indsats Sammenfatning: I formålet for pejlemærkerne, er beskrevet at pejlemærkerne skal være afsæt for, hvordan man vil formulere og praktisere sin pædagogik og den enkelte institution skal forholde sig til og arbejde med de seks pejlemærker for pædagogisk kvalitet.
KKFOén har beskrevet hvordan der arbejdes med dette pejlemærke. Der er et stærkt fagligt fokus blandt medarbejderne og ledelse og en organiseringen i dagligdagen, der sikre indsatsen omkring arbejdet dette pejlemærke.
Der arbejdes fokuseret med refleksion og metodisk systematik og der er en struktur i form af forskellige mødefora, der understøtter dette arbejde. Der er en struktur for refleksion og evaluering af den pædagogiske praksis ligesom videns deling prioriteres. Der arbejdes i kompetenceteams, hvor der diskuteres og planlægges for at sikre og understøtte, at der arbejdes bevidst ud fra denne refleksive og anerkendende tilgang. Der er udarbejdet et årshjul, der beskriver de forskellige temaer der arbejdes med hen over året. Der arbejdes med forskellige mødefora.
Anbefaling:
|
- Opfølgning (0-18 år)
Opfølgning – her kan den pædagogiske konsulent notere særlige forhold, aftaler der er indgået eller lignende
Se anbefalinger |
- Konklusioner fra tilsynsdialogmødet (0-18 år)
Her anfører den pædagogiske konsulent pointerne fra tilsynsdialogmødet
|