Principper for trivsel på SIS

Sydhavnen d. 29. januar 2020

På Skolen i Sydhavnen arbejder alle forældre, elever, personale og ledelse sammen om at skabe et trygt og godt læringsmiljø.

Skolen formulerer principper der bl.a. også danner baggrund for den lovpligtige antimobbestrategi.

Formål: Princippet sikrer trivsel for eleverne på Skolen i Sydhavnen med udgangspunkt i skolens værdier om dedikerede fællesskaber og medskabelse.

Principper for trivsel på SIS

• Vi vægter, at trivsel går på tværs af alle lag i og omkring skolen, dvs. at både elever, forældre, lærere, pædagogisk personale og ledelse er medskabere af dedikerede fællesskaber.

• Alle elever skal kunne føle sig trygge og som en del af et fællesskab, hvor de oplever at bruge egne og hinandens ressourcer konstruktivt.

•  Alle elever skal føle sig værdsat i det dedikerede fællesskab.

• Vi vægter at skabe trygge relationer både elever og voksne imellem også på tværs af årgange. Vi giver plads til forskellighed og ser og bruger hinandens ressourcer og forskelligheder positivt.

• Eleverne hjælpes i fælles omsorgs- og ansvarstagen til at styrke og udvikle evnen til at inkludere frem for at udelukke/ekskludere. Herunder også at passe på de flotte fysiske rammer skolen rummer.

• Alle voksne er gode rollemodeller og tryghed skabes gennem kærlige grænser.  Vi har en anerkendende kommunikation. Vi accepterer ikke vold, hverken fysisk, psykisk eller verbalt. Vi prioriterer at skabe en konstruktiv dialog med fokus på at få hinandens ressourcer og positive intentioner i spil. Dette gælder i alle relationer som er på Skolen i Sydhavnen.

Handleplaner:

Skolebestyrelsen

• Skolebestyrelsen sikrer, at der udarbejdes og løbende revideres en antimobbe-strategi på baggrund af trivselsprincipperne.
  • Skolebestyrelsen sikrer, at der prioriteres trivselsindsatser på skolen med udgangspunkt i den årlige nationale trivselsmåling og ud fra den 3-årige undervisningsmiljøvurdering.
  • Støtter kontaktforældrene i at arbejde med trivslen på klasse- og årgangsniveau, bl.a. med idéer til trivselsfremmende tiltag beskrevet i bestyrelsens kontaktforældrefolder.
  • I arbejdet sikres, at elever, Espire, personale og forældre inddrages.

• Skolebestyrelsen sikrer, at antimobbestrategien indeholder klare retningslinjer for, hvordan skolen handler i tilfælde af mobning, herunder at der er tydelig ansvarsfordeling af hvem, der gør hvad.

Personalet

• Udarbejder handleplaner for trivselsindsatser på klasse-, årgangs- og skoleniveau ved med udgangspunkt i den årlige nationale trivselsundersøgelse. Skolebestyrelsen orienteres om væsentlige tiltag.
  • Inddrager eleverne i udarbejdelsen og opfølgningen på handleplanerne i den 3-årige undervisningsmiljøvurdering.
  • Udarbejder handleplaner på årgangs-og klasseniveau ud fra bl.a. resultaterne fra den årlige nationale trivselsmåling samt andre trivselsundersøgelser fx klassetrivsel.dk
  • Prioriterer trivselsarbejdet i planlægningen af skoleåret, herunder formulering af trivselsmål på årgangs- og klasseniveau.
  • Prioriterer rammer for faglige og sociale fællesskaber på tværs af klasser og årgange.
  • Kommunikerer om væsentlige trivselstiltag i klassen løbende - så forældrene er medinddraget og kan gå ind i en åben og konstruktiv dialog om at løse opgaven fælles.
  • Prioriterer dialog omkring trivslen på forældremøder og giver information om hvilke handleplaner der iværksættes.
  • Understøtter trivselsarbejdet ved at arbejde ud fra principperne om skolehjemsamarbejde.

Forældrene

• Understøtter trivselsarbejdet ved at arbejde ud fra principperne om skolehjemsamarbejde og antimobningsstrategien.
  • Forældrene bakker op om elevernes trivsel i fællesskabet og støtter op om at inkludere elever og andre forældre i fællesskaber (legegrupper, legeaftaler, fødselsdage, klassearrangementer og forældrearrangementer).
  • Kontaktforældrene har ansvaret for, at der arrangeres trivselsgrupper/legegrupper og sociale arrangementer for klassens elever og forældre.
  • Forældrene bevarer en god tone både overfor hinanden, elever og personale og omtaler disse ordentligt. Generelt behandles andre, som man selv ønskes behandlet. Giv plads til forskellighed og se andres styrker, også når problemer skal løses i fællesskab. Fokus bevares på at få hverdagen til at fungere bedst muligt, ikke kun for en selv og eget barn men også for helheden.

Eleverne

• E-spiren og skolens elever inddrages i udarbejdelsen af undervisningsmiljøvurderingen og deraf konkrete handleplaner på skoleniveau.
  • Er medskabere af klassens trivselsmål og har medansvar for at de efterleves
  • Guides til at anvende forskellige strategier i konflikthåndtering, med inddragelse af kommunikationsværktøjer mv.

Tegn på forandring: Resultater af national trivselsmåling følges samt en generel vurdering fra personalet.

Årlig evaluering: Hvert år i juni måned hvor resultaterne fra trivselsundersøgelsen justeres efter behov, herunder evt. justering i antimobbeplanen.

Princippet er godkendt d. 18 juni på skolebestyrelsesmøde. Princippet evalueres hvert forår i forbindelse med trivselsundersøgelsen.