Princip for vikardækning
Indledning
Skolens ledelse har ansvaret for at varetage vikardækning, samt at sikre relevant introduktion af vikarer til skolen og rollen som vikar. Skolens ledelse har i samarbejde med de involverede lærere ansvar for at sikre relevant kommunikation til elever og forældre om vikardækning.
Overordnet formål med princippet
Princippet skal sikre, at vi opnår en høj kvalitet i vikardækningen på Skolen i Sydhavnen. På Skolen i Sydhavnen ønsker vi vikartimer, som eleverne trives i, med fokus på positiv klasseledelse og vi ser hellere bevægelse i vikartimerne frem for filmvisning. Vi har et overordnet mål om, at elevernes vikartimer varetages af fagligt kvalificeret personale, der tager udgangspunkt i elevernes læringsplaner for at sikre kontinuitet i undervisningen.
- Skolen tilstræber klasseledelse i overensstemmelse med skolens værdigrundlag og menneskesyn i undervisningen ved vikardækning.
- Skolen tilstræber et højt fagligt niveau i undervisningen ved vikardækning og ansætter fortrinsvis vikarkorps, der har interesse indenfor lærerfaget og klasseledelse.
- Skolen tilstræber, at vikardækning så vidt muligt foretages af en lærer, eleverne kender i forvejen.
- Skolen tilstræber en vedvarende og sammenhængende vikardækning ved en undervisers længerevarende fravær.
- Skolen tilstræber, at undervisningen følger en plan udarbejdet af den faste lærer ved planlagt fravær.
Ledelsens ansvar
- Ledelsen ansætter kvalificeret personale til vikardækningen og sikrer en relevant introduktion af vikarer til Skolen i Sydhavnen, herunder værdigrundlag og menneskesyn.
- Ledelsen sikrer, at der ligger relevant tilgængeligt vikarmateriale, som vikarerne kan lade sig inspirere af, hvis der ikke ligger fagligt materiale fra underviseren.
- Ledelsens sikrer, at elevernes oplevelse af skolens vikardækning bliver hørt via elevrådet to gange årligt.
Personalets ansvar
- Ved planlagt fravær tilstræber underviseren at forberede og videreformidle undervisningsmateriale til vikaren.
- Underviseren tilstræber at modtage feedback fra vikaren efter endt undervisning.
- Underviseren tilstræber at modtage feedback fra sine elever efter vikardækning.
- 6. til 9. klasse kan sættes til at arbejde selvstændigt med en opgave i klassen/på skolens område med nabotilsyn. I de tilfælde, hvor det giver mening, kan eleverne sendes hjem med opgaver (ydertimer) – dette gælder dog ikke 6. klasse.
Skolebestyrelsens ansvar
- Skolebestyrelsen fører tilsyn med princippet hvert 2. år.
Princip godkendt på skolebestyrelsesmøde d. 14-12-2020