Princip for lektie

Formål:

På Skolen i Sydhavnen skal alle elever blive så kompetente som muligt til at begå sig i livet. Derfor er lektier en integreret og understøttende del af undervisningen. Lektierne er sat ind i en sammenhæng, så eleverne kan se en mening med dem.

Lektier er aktiviteter uden for den faglige undervisningstid, der understøtter elevens læring og derved forbereder eller optimerer den efterfølgende undervisning. Lektier gives differentieret, det vil sige, at udfordringerne tilpasses den enkelte elev. Dog har nogle børn har behov for mere tid og træning end det, der er tid til på skolen. Her udgør forældrene en endnu vigtigere ressource.

Arbejdet med lektier er et led i dannelsesproces, så vores elever lærer at tage ansvar, at planlægge deres tid og at udvikle gode arbejdsvaner.

Der kan gives lektier for på alle klassetrin, i det omfang lærerne finder det hensigtsmæssigt.

Hvad er lektier på Skolen i Sydhavnen:

De fem Lektietyper på Skolen i Sydhavnen er følgende:

1) Daglig træning, som daglig træning anbefaler læse- og matematikvejledere, at alle børn dagligt læser samt træner talforståelse, hvilket vi støtter op om. Der kan også være andre fag, fx sprogfagene, hvor det kan være nødvendigt at øve hjemme.

2) Træningslektier er en lektieform, der giver eleven mulighed for at arbejde med fagligt stof, der i forvejen er kendt af eleven. Lektien skal med andre ord træne eleven indenfor faglige områder, som de er bekendt med, og som har været præsenteret i klassen.

3) Færdiggørelseslektie er en differentieret lektie, hvor eleven færdiggøre undervisningens planlagte opgaver, skulle eleven ikke have nået det forventede i undervisningen. Det er ikke nyt stof. Denne form for lektie skal bidrage til en øget motivation for at gøre sit bedste i undervisningen.

4) Forberedelseslektier er en lektieform, der skal motivere og forberede eleverne på viden og færdigheder, de endnu ikke mestrer. Formålet med lektieformen er således at introducere materiale og digitale redskaber, der kan styrke elevens læring i en given fremtidig undervisning.

5) Integrerede lektier er lektier, som involverer eleven i mange fagområder, og som eleven igennem fordybende arbejde videreudvikler. Under denne lektieform findes bograpporter, rapportskrivning, projektorienterede skriveopgaver, noteskrivning, stil, etc.

Princip for lektier Rammerne og forventninger:

For alle lektier vil der altid være en pædagogisk afvejning og didaktisk differentiering ift. det enkelte barns alder og niveau. Lektiernes omfang og sværhedsgrad afpasses også efter den enkelte elevs niveau.

Ved bekymringer om lektielæsning er skolen, eleven og hjemmet forpligtet til at underrette hinanden for at komme bekymringen til livs.

Forventninger til forældre

Forældres involvering i børnenes skoledag er en vigtig faktor i børnenes læring. Skolen i Sydhavnen opfordrer derfor forældrene til:

• At påtage sig ansvaret for at børnene læser, øver talforståelse mv. hjemme.
  • Følge op ved at spørge ind til skoledagen og holde sig orienteret om og interesseret i elevens lektier.
  • At være opsøgende i forhold til viden om lektier, fx via Aula mindst en gang ugentligt.
  • At skabe gode rammer for lektielæsning.
  • Taler med deres børn om, at de skal udnytte tiden i timerne – såvel alm. timer som lektiecafe/faglig læring – så de får lavet det, der skal til, for at de kan blive så dygtige som de kan.

Forventninger til eleven

Det stiller krav til eleverne at dygtiggøre sig. Skolen i Sydhavnen opfordrer derfor eleverne til:

• At arbejde koncentreret og målrettet i undervisningen og i den faglige læring/lektiecafe, så den enkelte elev når sine mål.
  • At tage imod information om lektie. Ligeledes forventes det at større elever på mellemtrin og udskoling selv orientere sig om lektier, fx via Aula dagligt.
  • At lave lektier til den aftalte dag.
  • At tage medansvar for egen læring.

Forventninger til lærer

Sikre kommunikation mellem skole og hjem.

Lærerne tale ligeledes med børnene om, at de skal udnytte tiden i timerne – såvel alm. timer som lektiecafe/faglig læring – så de får lavet det, der skal til, for at de kan blive så dygtige som de kan.

Kommunikationen mellem skole og hjem er essentiel også i forhold til lektier. Derfor orienteres forældrene om, hvordan der, i den enkelte klasse eller på den enkelte årgang, arbejdes med lektier. Dette med henblik på at opnå en fælles opfattelse af formål, omfang, kommunikation og ansvar samt praktiske forhold.

Ligeledes opfordrer vi til, at man har en løbende kommunikation mellem skole og hjem i forhold til det enkelte barn, særligt i de tilfælde, hvor barnet af andre årsager kan have behov for en anden mængde af lektier end normalt.